Wróć na górę
Emisja CO2 – tylko nie za dużo
28
09.2015

Emisja CO2 – tylko nie za dużo

Skandal wokół Volkswagena, który wybuchł w Stanach Zjednoczonych, odbił się szerokim echem i ponownie skierował opinię publiczną na problem zanieczyszczania środowiska przez samochody, w tym na nadmierną emisję CO2. Koncern wyda miliardy na naprawę szkód materialnych. Ile środków pochłonie naprawa wizerunku – jeszcze nie wiadomo. 

Skandal jest głośny, bo dotknął jednej z samochodowych marek-ikon. Może jednak – paradoksalnie – przyczynić się do zwiększenia świadomości społecznej dotyczącej konieczności ograniczania emisji CO2 także związanej z eksploatacją samochodów.

Konsekwentnie rosnące z roku na rok stężenie CO2 w atmosferze już dawno zwróciło uwagę Unii Europejskiej, która w ramach porozumienia w sprawie nowych ram unijnej polityki klimatycznej po roku 2020 za główny cel postawiła sobie 40-procentową redukcję emisji CO2 do 2030 roku.

Globalna emisja dwutlenku węgla związana z działalnością człowieka wynosi rocznie 35 miliardów ton. Największe jej źródła to: spalanie w elektrowniach, działalność przemysłowa, transport lotniczy oraz samochodowy.

Znalezienie się na liście tego ostatniego spowodowało, że producenci samochodów zostali zobowiązani do zredukowania emisji dwutlenku węgla do poziomu 130g/km do 2015 roku, a następnie do poziomu 95g/km w 2021 roku. Oznacza to aż 40-procentową redukcję emisji CO2, za którą odpowiedzialne są samochody wyprodukowane po 2007 roku. Te wytyczne wpłynęły na cały rynek samochodowy – pojawiły się bardziej ekologiczne auta, wyposażone w nowoczesne silniki, zaawansowane systemy, np. Start-Stop, system zarządzania akumulatorem czy inteligentny alternator. Zaawansowane systemy wymagają jednak nowych, bardziej wydajnych źródeł zasilania, bazujących na nowatorskich technologiach AGM i EFB.

Akumulatory AGM i EFB

Exide Technologies S.A. już w 2004 roku wprowadził do swojej oferty akumulatory AGM i EFB dla marek Centra i Exide. Akumulatory AGM sprawdzają się w dużych samochodach, SUV-ach, vanach, pojazdach z systemem Start-Stop oraz w pojazdach wyposażonych w wiele odbiorników prądu. Wykorzystują nowoczesne komponenty i materiały, w tym separatory z maty szklanej, zaawansowane stopy ołowiu i cyny oraz unikatowe dodatki węgla do masy aktywnej.

Do małych i średnich aut z system Start-Stop oraz z innymi, zaawansowanymi technologiami, redukującymi zużycie paliwa najlepsze są natomiast akumulatory EFB. Dzięki zastosowaniu stopów ołowiu i dodatków węglowych akumulatory EFB odznaczają się lepszą zdolnością przyjmowania ładunku i dobrą żywotnością w pracy cyklicznej.

____

Skandal wokół Volkswagena wybuchł w Stanach Zjednoczonych, kiedy wykryto, że w silnikach 2.0 TDI Clean Diesel zostało zamontowane oprogramowanie wykrywające pomiar emisji CO2 do otoczenia. Podczas rygorystycznych testów ilość szkodliwych substancji spadała tak, że silnik bez problemu przechodził je pomyślnie. Po zakończeniu badań emisja wracała do poziomu przekraczającego amerykańskie normy nawet 40-krotnie.