Dołącz do nas

Porady Gdy zwolnisz, zobaczysz więcej

01-07-2017

Gdy zwolnisz, zobaczysz więcej

Nadmierna prędkość grozi nie tylko otrzymaniem mandatu. Warto wiedzieć, że zbyt szybka jazda daje kierowcy mniej czasu na reakcję, a także ogranicza jego pole widzenia. Statystycznie z powodu nadmiernej prędkości każdego dnia na polskich drogach giną przynajmniej 2 osoby*.

Jazda z nadmierną prędkością wiąże się z dłuższą drogą hamowania oraz tym, że kierowca ma mniej czasu na reakcję. Im szybciej porusza się samochód, tym bardziej ograniczone jest pole widzenia osoby prowadzącej pojazd. Dla kierowcy jadącego z prędkością 40 km/h rozpiętość pola widzenia wynosi ok. 100°, co pozwala dostrzec przeszkody i zagrożenia pojawiające się na drodze. Jeśli licznik wskazuje 130 km/h, zwęża się ono do zaledwie 30°. Oznacza to, że kierowca nie jest w stanie zauważyć wielu potencjalnych niebezpieczeństw**.

Rocznie w wypadkach drogowych w Polsce ginie ponad 3 tysiące osób, z czego 28% to ofiary niedostosowania prędkości pojazdu do panujących warunków*. Prędkość znacząco wpływa na bezpieczeństwo uczestników ruchu. W razie kolizji szybko jadący pojazd uderza w inny samochód ze znacznie większą siłą, co sprawia, że osoby poszkodowane mogą odnieść poważniejsze obrażenia – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Ważne jest nie tylko stosowanie się do ograniczeń prędkości. Oprócz przestrzegania przepisów ruchu drogowego powinniśmy uzależnić prędkość jazdy od panujących warunków atmosferycznych czy naszego samopoczucia. Nawet niewielkie opady deszczu powodują znaczne wydłużenie drogi hamowania pojazdu, przez co mamy mniej czasu na działanie w przypadku pojawienia się nagłego zagrożenia. Kiedy czujemy się zmęczeni, np. wracając do domu po pracy, także lepiej zdjąć nogę z gazu, bo obniżenie koncentracji wpływa na czas, w jakim reagujemy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

 

* policja.pl

** Raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu (ECMT), 2006.

Źródło: Renault 



Komentarze