Dołącz do nas

Obsługa akumulatora O akumulatorach dla przezornych

19-03-2018

O akumulatorach dla przezornych

Wielu kierowców przekonało się na własnej skórze, co oznacza rozładowany akumulator. Nadchodząca zima to trudny czas dla akumulatorów, szczególnie tych starszych lub poddawanych ciężkim próbom przez użytkowników. Aby służyły nam długo i sprawnie, kierowcy powinni pamiętać o kilku podstawowych zasadach związanych z ich użytkowaniem…

Konserwacja dodaje energii

Najlepszą ochroną dla akumulatora jest jego odpowiednia konserwacja, do której dobrym wstępem jest regularne oczyszczanie klem. Jeżeli klemy są mocno brudne lub zaśniedziałe, może to utrudniać przepływ energii z i do akumulatora. Dlatego przynajmniej raz w roku powinniśmy przyjrzeć się im uważniej. „Na akumulatorze gromadzi się wilgoć, olej i kurz, które tworzą z czasem warstwę przewodzącą. Warstwa ta powoduje przepływ niewielkich prądów z bieguna dodatniego do bieguna ujemnego, co znacznie przyspiesza samowyładowanie akumulatora. Jeśli nie zostanie ona co jakiś czas usunięta, akumulator może zostać głęboko rozładowany i uszkodzony, a to oznacza brak możliwości dostarczenia odpowiedniej wartości energii. Sprawdzanie poprawności przyłączy, w celu wykrycia strat napięcia i regulacji styków, to podstawa”- tłumaczy Krzysztof Najder ekspert portalu Akumulator.pl.

Kolejnym krokiem dobrej profilaktyki  jest regularne sprawdzanie stanu naładowania akumulatora. Najprostszym i niedrogim sposobem, który nie wymaga od nas nawet podnoszenia maski samochodu, jest zakup woltomierza podłączanego do gniazda samochodowej zapalniczki, który wskaże nam poziom naładowania akumulatora. „Naładowany akumulator ma napięcie w zakresie 12,4 V do 12,8 V. Jeżeli wartość tego parametru jest bliższa tej dolnej granicy, trzeba liczyć się z tym, że następnego poranka akumulator może nie mieć wystarczającej energii do odpalenia silnika” – tłumaczy Krzysztof Najder – „Dzięki stałej kontroli napięcia możemy odpowiednio wcześnie wykryć zbliżające się rozładowanie i podłączyć akumulator do prostownika na noc”. Szczególnie przydatne jest sprawdzenie napięcia akumulatora po weekendzie lub urlopie, podczas których nie korzystaliśmy z samochodu. Co pewien czas warto także kontrolować natężenie postojowe (energia pobierana przez zamknięty i wyłączony samochód, np. w celu podtrzymania pamięci radia i zasilania alarmu), które za niewielkie pieniądze można sprawdzić u każdego elektromechanika. Podwyższona wartość natężenia postojowego jest bowiem jedną z głównych przyczyn rozładowań akumulatora.

 

Nowy, ale czy odpowiedni?

Nawet najlepszy, długożywotny i użytkowany prawidłowo akumulator, w końcu ulegnie ostatecznemu  zużyciu. Konieczny jest wówczas wybór nowego akumulatora, odpowiedniego do naszego samochodu. Źle dobrany akumulator, o niewłaściwych parametrach, może ulec zbyt szybkiemu wyeksploatowaniu lub nie będzie dostarczał odpowiedniej ilości energii. Dlatego zawsze warto zasięgnąć rady eksperta lub skorzystać z dostępnej w Internecie, bezpłatnej wyszukiwarki akumulatorów: www.akumulator.pl/dobierz-akumulator oraz darmowych, pełniących także funkcje wyszukiwarek, aplikacji na telefon: www.akumulator.pl/mobilne. Jeżeli kierowca poszukuje informacji o cenie lub dostępności wybranego modelu akumulatora, może także skorzystać z internetowego lokalizatora sklepów: https://www.akumulator.pl/salony. W przypadku wątpliwości, bądź potrzeby konsultacji z profesjonalistą zagadnień dotyczących samochodowych akumulatorów, specjalizujące się w tej tematyce portale (np. Akumulator.pl), oferują gotowe bazy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania lub umożliwiają kierowcom bezpłatne konsultacje online z ekspertem.

 

Akumulatory z pakietem dodatkowym

Przezorny zawsze ubezpieczony, mówi dobre, stare przysłowie. Bo trudno przewidzieć awarię odpowiednio użytkowanego i konserwowanego akumulatora, który został idealnie dopasowany do zapotrzebowania energetycznego naszego samochodu. Jednak czasami wystarczy zbyt długi postój w niesprzyjających warunkach, np. podczas zimowego urlopu w górach, by nasze auto nie odpaliło. Kierowcy, którzy wolą uniknąć wszelkich niemiłych niespodzianek, mogą skorzystać z dobrego rozwiązania, którym jest dodatkowe zabezpieczenie w postaci pakietu Assistance. Wówczas, zamiast płacić za taksówkę z kablami rozruchowymi, możemy liczyć na bezpłatną pomoc serwisową. Do niektórych dostępnych na rynku akumulatorów (np. Exide Premium, czy Centra Futura) taki bonus oferowany jest w standardzie. „Posiadając akumulator z pakietem Assistance, w razie problemu z akumulatorem, kierowca może zadzwonić do sieci serwisowej, której przedstawiciele przyjadą i uruchomią samochód. Pomoc ta przysługuje dwukrotnie w ciągu dwóch lat od nabycia akumulatora” – wyjaśnia Jarosław Nadstazik, marketing manager Exide Technologies S. A. Zatem, gdy akumulator objęty pakietem Assistance nie będzie w stanie odpalić silnika, kierowa może skorzystać z bezpłatnej pomocy o każdej porze dnia i nocy, dzwoniąc pod numer telefonu podany na karcie gwarancyjnej producenta akumulatora, by sprowadzić specjalistę z odpowiednim sprzętem do każdego miejsca w Polsce.



Komentarze