Wróć na górę
Ranking miast przyjaznych kierowcom 2021
13
07.2021

Ranking miast przyjaznych kierowcom 2021

Niektóre miasta są bardziej przyjazne kierowcom, inne mniej. Decyduje o tym kilka istotnych kwestii. Dla ludzi poruszających się autami ważne są między innymi: ceny paliw, drożność głównych arterii, prawdopodobieństwo kolizji czy liczba dostępnych miejsc do parkowania. Jak co roku Oponeo przygotowało ranking polskich miast, które zapewniają najlepsze warunki osobom zmotoryzowanym.

Ranking dotyczy 19 największych miast w Polsce i został podzielony na dwie części – pierwsza z nich dotyczy dużych miejscowości, liczących powyżej 300 tys. mieszkańców, druga natomiast średnich, zamieszkiwanych przez 180–300 tys. osób.

Wśród miast uwzględnionych w rankingu są: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Toruń, Kielce, Rzeszów oraz Gliwice.  Każde z nich zostało ocenione w 8 różnych kategoriach:

  • prędkość jazdy,
  • ceny paliw,
  • koszty ubezpieczeń,
  • liczba kolizji,
  • parkowanie,
  • ceny wymiany opon,
  • infrastruktura dla samochodów elektrycznych,
  • carsharing.

Najlepsze miasta w rankingu: Lublin i Częstochowa

Laureatem, reprezentującym największe miasta Polski liczące powyżej 300 tys. mieszkańców, podobnie jak 2 lata temu i w roku ubiegłym został Lublin, który w rankingu uzyskał 44 punkty. Zaraz za nim na podium znalazły się Kraków, a także Łódź oraz Gdańsk – wszystkie uzyskały po 40 punktów.

W kategorii miast liczących 180–300 tys. mieszkańców zeszłoroczny zwycięzca – Gliwice, został zdetronizowany przez Częstochowę (49 punktów), spadając na drugą lokatę. Na podium znalazło się też miejsce dla Sosnowca, który uzyskał 43 punkty.

Parkowanie – czysta przyjemność czy znienawidzona czynność?

Ustalając punktację w tej kategorii wzięto pod uwagę następujące aspekty: koszty parkowania oraz godziny, w których obowiązują opłaty za parkowanie, a także dostępność i różnorodność abonamentów i infrastrukturę Park and Go (Parkuj i Jedź) – liczba miejsc na 1000 mieszkańców.

W tym roku w tej kategorii wśród największych miejscowości znalazło się aż 2 laureatów. Jednym z nich okazał się Szczecin, który pierwsze miejsce w dziedzinie parkowania zajmuje już czwarty rok z rzędu! Drugim miastem na podium została Łódź. W rankingu mniejszych miejscowości w kategorii „parkowanie” pierwsze miejsce zajął Sosnowiec, którego włodarze nadal nie wprowadzili stref płatnego parkowania. Tuż za Sosnowcem, podobnie jak w roku poprzednim, uplasowały się Kielce.

Bezpieczeństwo to podstawa – liczba kolizji drogowych

Punkty w tej kategorii przydzielono, przeliczając liczbę kolizji, jaka przypadła na 1000 mieszkańców w 2020 roku.

W kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców, podobnie jak rok temu, zwyciężył Wrocław (ok. 7 kolizji drogowych na 1000 osób). Zaraz za nim, wzorem roku ubiegłego, znalazł się Gdańsk – ok. 8,7 kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców.

W rankingu średnich miejscowości pierwsze miejsce zajął, tak jak w 2020 roku, Radom (5,9 kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców). Drugą pozycję na podium wywalczyła Częstochowa – 6,7 kolizji w przeliczeniu na 1000 osób, a za nią uplasowały się Kielce – 7,3 kolizji na 1000 obywateli.

Ceny paliw – gdzie tankowanie jest najtańsze?

W rankingu uwzględniono trzy podstawowe i najczęściej stosowane paliwa: PB, ON i LPG.

Spośród dużych miast najtaniej kupić można było paliwo w Łodzi (1 litr PB – 4,39 zł, ON 4,37 zł, LPG – 2,03 zł za 1 dm3 gazu). Drugie miejsce na podium zajął Wrocław, trzecie zaś przypadło w udziale Poznaniowi.

W kategorii miast pomiędzy 180–300 tys. mieszkańców zwyciężył Sosnowiec. Kolejne miejsce zajęła Gdynia, a trzecia na podium była Częstochowa.

Miasta najmniej i najbardziej zakorkowane

Aby zmierzyć średnie prędkości pojazdów, Oponeo – twórcy rankingu, posłużyli się danymi od partnera akcji – aplikacji Yanosik. W celu uzyskania maksymalnie miarodajnego wyniku, wzięli pod uwagę szybkość przejazdu od poniedziałku do piątku w godzinach od 7 do 21, zarówno w centrach miast, jak i na ich obrzeżach. W kategorii tej triumfowała Warszawa, w której tempo przemieszczania jest najwyższe! Jeździ się tam najszybciej zarówno w ścisłym centrum (ok. 34 km/h), jak i na obrzeżach (45 km/h). Zaraz za stolicą znalazł się zeszłoroczny laureat – Lublin (34 km/h w sercu miejscowości i 44 km/h w granicach administracyjnych), a trzecie miejsce zajął Poznań (28 km/h w środku miasta oraz 44 km/h na obrzeżach).

W kategorii miast do 300 tys. mieszkańców laur zwycięstwa przypadł Katowicom. Kierowcy przemieszczali się tam ze średnią prędkością 34 km/h w centrum oraz 46 km/h po bocznych obszarach. Drugie miejsce zajęła Częstochowa, a zaraz za nią, na trzeciej pozycji uplasowały się ex aequo Gliwice i Białystok.

Koszty sezonowej wymiany opon

Oponeo swoje badanie w tej kategorii oparł na średnich cenach dotyczących ogumienia założonego na felgach stalowych i aluminiowych dla najbardziej popularnego rozmiaru, jakim jest 205/55R16. W miastach liczących powyżej 300 tys. najtaniej można było wymienić opony w Lublinie (21,22 zł), Gdańsku (23,86 zł) i Bydgoszczy (24,43 zł).

Wśród średnich miejscowości triumfował Radom (18,25 zł). Na kolejnych miejscach znalazły się Częstochowa (21,63 zł) oraz Gliwice (22,72 zł).

Koszty ubezpieczeń OC

Aby sprawdzić, ile kosztuje ubezpieczenie OC w poszczególnych miejscowościach, twórcy rankingu posłużyli się fikcyjną osobą Karola, polskiego kierowcy, poruszającego się jednym z trzech najpopularniejszych w naszym kraju aut. Korzystając ze znanych porównywarek, wpisano w nie wszelkie dane, zmieniając wyłącznie miejsce zamieszkania Karola. W ten sposób sprawdzono, gdzie ubezpieczenie OC samochodu można wykupić najtaniej.

W miastach powyżej 300 tysięcy mieszkańców najtańsze OC było w Lublinie (590 zł), a następnie w Krakowie (606 zł). Na trzecim miejscu podium znalazła się Łódź (653 zł).

W kategorii miejscowości do 300 tys. osób zwyciężyła Częstochowa (574 zł). Zaraz za nią znalazły się Gliwice (580 zł) i Rzeszów (581 zł).

Przyjaźnie dla środowiska samochody elektryczne

W rankingu tym sprawdzono, na ile kilometrów kwadratowych powierzchni miasta, przypada jedna stacja ładowania. W tym celu wykorzystano dane dostarczone przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. W kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców zwyciężyła Warszawa, w której stacji ładowania samochodów elektrycznych jest aż 177. Ten wynik oznacza, że w stolicy można znaleźć średnio jedną stację na 2,9 km2. Dobrze wypadł także Gdańsk (1 stacja /4 km2), Kraków (1 stacja/4,8 km2), oraz Poznań (1 stacja/5,2 km2).

W kategorii średnich miejscowości pierwsze miejsce zajęły Katowice, w których jedna stacja ładowania samochodów elektrycznych przypada na 2,1 km2. To najlepszy wynik ze wszystkich 19 miast! Dobrze poradziły sobie także: Rzeszów (1 stacja/5,8 km2) oraz Białystok (1 stacja/6,8 km2) i Gdynia (1 stacja/7,9 km2).

Carsharing, czyli auto na minuty lub na kilometry

Danych do tego rankingu dostarczyło Stowarzyszenie Mobilne Miasto. Za dobrze rozbudowany system carsharingu przydzielano od 1 do 4 punktów. Decydowała o tym liczba dostępnych do wynajęcia aut na 1000 mieszkańców.

W kategorii największych miejscowości zwyciężył Gdańsk z wynikiem 1 pojazd na 1000 osób, zaraz za nim uplasowały się ex aequo Warszawa i Kraków (0,7), a trzecie miejsce uzyskał Poznań (0,6).

Wśród średnich miast prym wiedzie Gdynia z wynikiem 0,9. Drugie miejsce na podium zajęły dwa miasta – Katowice (0,2) i Białystok (0,2), a trzeci był Rzeszów (0,1).

Źródło: Oponeo; Dane zebrane we współpracy z Yanosik.pl