Wróć na górę
02
08.2018

Na rondzie bezpieczniej

Badania wykazują, że zmiana zwykłego skrzyżowania na skrzyżowanie o ruchu okrężnym może przyczynić się do ograniczenia liczby wypadków śmiertelnych w tym miejscu o ok. 65%*. Jak ronda wpływają na bezpieczeństwo?

Skrzyżowania o ruchu okrężnym są bezpieczniejsze

Skrzyżowania o ruchu okrężnym ograniczają możliwość wystąpienia sytuacji kolizyjnych. Konstrukcja ronda wymusza na kierowcach redukcję prędkości, dzięki czemu nawet jeśli dojdzie do kolizji, jej skutki mogą być mniej poważne niż przy wyższych prędkościach.

Kto ma pierwszeństwo?

Choć najczęściej pierwszeństwo przejazdu na rondzie mają pojazdy już poruszające się po tym skrzyżowaniu, nie jest to regułą. Aby tak było, wymagane jest oznakowanie znakami C-12 (ruch okrężny) oraz A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu). Jeśli przed wjazdem na skrzyżowanie znajdują się jedynie znaki C-12 (ruch okrężny), to jest ono uznawane za skrzyżowanie dróg równorzędnych. Wtedy pierwszeństwo mają kierujący nadjeżdżający z prawej strony, czyli wjeżdżający na skrzyżowanie.

Uwaga na tramwaje!

Powyższa zasada nie dotyczy pojazdów szynowych. W sytuacji równorzędnej (np. skrzyżowanie oznaczone jedynie znakiem C-12) ma pojazd szynowy pierwszeństwo także wtedy, kiedy nadjeżdża z lewej strony. W przypadku, gdy przed rondem dodatkowo znajduje się znak A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu) dla jego kierunku ruchu, motorniczy powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po rondzie.

Bezpiecznie wjechać i zjechać

Tak jak w przypadku każdego innego skrzyżowania, kierowca zbliżający się do skrzyżowania o ruchu okrężnym ma obowiązek zachować szczególną ostrożność. Pamiętajmy także o sygnalizowaniu kierunkowskazem zamiaru opuszczenia ronda oraz o tym, że w większości sytuacji możemy je opuścić tylko z prawego skrajnego pasa ruchu.

* R. Elvik, Road safety effects of roundabouts: A meta-analysis.

Źródło: Renault