Wróć na górę
Wartość rezydualna auta
31
03.2017

Wartość rezydualna auta

Decydując się na zakup nowego auta, warto zwrócić uwagę nie tylko na wygląd, czy moc silnika. Na szczególną uwagę zasługuje wartość rezydualna pojazdu, czyli kwota, za którą będzie można go sprzedać po określonym czasie eksploatacji i przebiegu. Kiedy więc samochód w całkowitym rozrachunku będzie nas kosztował mniej?

Na wysokość wartości rezydualnej wpływ ma szereg czynników. Dotyczą one samego pojazdu (wiek, cena początkowa, model, typ nadwozia, pojemność silnika, rodzaj paliwa) oraz uwarunkowań eksploatacyjnych (przebieg, historia serwisowa, wypadkowa, cena części zamiennych). Wyższa wartość rezydualna oznacza niższą utratę wartości – samochód w całkowitym rozrachunku będzie kosztował nas mniej.

Jak to wygląda w praktyce?

  • Pierwszy i drugi rok eksploatacji nowego samochodu związany jest najwyższą utratą wartości.
  • Starsze samochody mniej tracą na wartości.
  • Samochody wyposażone w jednostki benzynowe o dużych pojemnościach tracą zdecydowanie więcej niż silniki benzynowe nieprzekraczające pojemności 1,6 litra oraz silniki Diesla.
  • Niezależnie od rodzaju zasilania, po przekroczeniu granicy 2 litrów, rosną koszty ubezpieczenia oraz spalanie, a wartość rezydualna znacznie szybciej spada,
  • Im samochód droższy, tym szybciej traci na wartości.
  • Pojazd z małym przebiegiem, bezwypadkowy, od pierwszego właściciela uzyska wyższą wartość rezydualną niż takie samo auto bez dokumentacji serwisowej, od kolejnego właściciela.
  • Samochody o srebrnym i czarnym kolorze lakieru uzyskają wyższe wartości rezydualne, ponieważ szybciej znajdą nabywcę.

Przykładowo, właściciel nowej Toyoty Prius 4 generacji, po 3 latach i 60 tysiącach przebiegu będzie mógł sprzedać ten samochód nawet za 55,5% wartości początkowej. Natomiast posiadacz Toyoty Auris, po upływie trzech lat i 90 tysiącach kilometrów przebiegu, może spodziewać się wartości rezydualnej na poziomie 56,2% wartości początkowej.*

* Info-ekspert.pl