Wróć na górę
Opony – bezpieczne przez cały rok
30
10.2017

Opony – bezpieczne przez cały rok

Wraz z jesienią – ochłodzeniem, deszczem i warstwą (często poślizgową) opadłych liści przy poboczach dróg – zaczynamy zmieniać opony na zimowe. Przy tej okazji warto pomyśleć o tym, w jakie opony się wkrótce zaopatrzymy i jak powinniśmy o nie dbać, by jeździć z lepszą przyczepnością, czyli bezpieczniej.

Lepsza przyczepność to lepsze hamowanie

Producenci opon coraz częściej ogłaszają, że dzięki poprawieniu właściwości ogumienia, nawet kilkunastoletnie auta, zaopatrzone w opony najnowszej generacji, mogą hamować i skręcać lepiej niż w chwili opuszczenia fabryki.

Oczywiście nawet najlepsze opony nie są produktem, który można zainstalować, a następnie o nim zapomnieć – wymagają bowiem kontroli. Najlepiej byłoby, gdyby kierowcy o stan opon dbali przez cały rok, niestety zazwyczaj przypominamy sobie o nich, gdy nadchodzi kolejny sezon, dłuższa podróż lub gdy są po prostu mocno zużyte.

Tymczasem to przecież opony są jedynymi punktami styku między samochodem a nawierzchnią, i to w znacznym stopniu to od nich (rodzaju, jakości, stanu) zależy przyczepność pojazdu na drodze, co jest szczególnie ważne w trudnych warunkach pogodowych.

Kontrola podstawą zaufania

Dlatego stan opon i poziom ciśnienia powinniśmy sprawdzać regularnie, aby mieć pewność, że nie ma na nich znaków poważnego zniszczenia lub zużycia.

Im częściej będziemy kontrolować opony, tym bezpieczniej będziemy podróżować. Jest to bardzo ważne zwłaszcza przed długimi podróżami. Pamiętajmy jednak, że ciśnienie w oponach mierzymy na tzw. zimne opony – zatem nie w trakcie podróży, lecz przed wyjazdem.

W każdej chwili możemy natomiast sprawdzić głębokość bieżnika. Wprawdzie nowoczesne opony mają wbudowany jednolity pas gumy, który określa ich stan zużycia, ale głębokość bieżnika można również sprawdzić, wkładając w rowek odwróconą monetę dwugroszową (jeśli cała korona orła jest widoczna, to znak, że bieżnik jest zużyty).

Jeżeli zauważymy, że nasze opony zużywają się nierównomiernie, powinniśmy przyjrzeć się wyważeniu i geometrii kół lub amortyzatorom.

Aby opony służyły nam jak najdłużej pamiętajmy także o tym, że jednym z bardziej obciążających je elementów jest przeładowane auto. A przecież opony, jak i samochody, mają swoje limity obciążenia (podane w instrukcji obsługi).

Dlaczego kontrola opon jest tak ważna?

Statystyki policyjne wskazują, że do najczęstszych przyczyn wypadków, spowodowanych złym stanem technicznym pojazdów, należą nieprawidłowo działające światła oraz łyse opony.

W przypadku awaryjnego hamowania (na suchej nawierzchni) drogę hamowania może skrócić układ hamulcowy. Jednak im mniejsza przyczepność na drodze, tym ważniejsze stają się jakość i właściwy dobór ogumienia. Dodatkowo na nawierzchni o obniżonej przyczepności, np. z powodu deszczu, droga hamowania wydłużała się o 50 proc. i więcej.

Oczywiście wielu kierowców ma w swoich pojazdach takie układy wspomagające jak ABS czy ESC, jednak w skrajnych warunkach drogowych (choć zapewniają one stabilność samochodu podczas hamowania) nie zawsze skrócą dystans niezbędny do zatrzymania pojazdu – właśnie z powodu ograniczonej przyczepność opon.

A to, jak dobrą przyczepność zapewnią opony, zależy przede wszystkim od ich zużycia i jakości.

Głębokość bieżnika

Pamiętajmy także, że w pojazdach osobowych głębokość bieżnika, wg przepisów, to minimum 1,6 mm. Jednak w przypadku aut o większej mocy, lepszym przyspieszeniu i wyższych prędkościach maksymalnych, optymalną głębokość lepiej zachować na poziomie 3-4 mm.

Jeśli bieżnik naszych letnich opon jest niższy niż 3 mm, to najbezpieczniej pomyśleć już o zakupie nowych opon. Natomiast w przypadku bieżnika opon zimowych, dolna granica głębokości bieżnika powinna wynosić 4 mm.