Wróć na górę
Miejsca odpoczynku podróżnych
20
12.2016

Miejsca odpoczynku podróżnych

Z punktu widzenia bezpieczeństwa ważne jest nie tylko to, jak jeździmy. Znaczenie ma również, jak odpoczywamy. Zaleca się, by każde dwie godziny jazdy przeplatać odpoczynkiem.

Zaczynamy po pierwszych dwóch godzinach od 10 minut odpoczynku z założeniem, że każda kolejna przerwa powinna być o 5 minut dłuższa. Jeśli planujemy wyjazd, warto wcześniej przemyśleć miejsca, w których się zatrzymamy. W przypadku podróżowania drogami ekspresowymi i autostradami możemy skorzystać ze specjalnie wyznaczonych miejsc – Miejsc Obsługi Podróżnych.

W styczniu 2012 roku działało 28 takich miejsc, w październiku 2015 roku na terenie Polski MOP-ów było już 257. Definicja opisuje Miejsce Obsługi Podróżnych jako teren w bliskim sąsiedztwie drogi, wyposażony w parking oraz infrastrukturę zapewniającą komfort i odpoczynek podróżnym. W Polsce MOP-y dzielimy na 3 kategorie:

MOP kategorii I – o funkcji wypoczynkowej, wyposażony w stanowiska postojowe (parking), jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie; dopuszcza się obecność obiektów małej gastronomii;

MOP kategorii II – o funkcji wypoczynkowo-usługowej, wyposażony w obiekty, o których mowa w punkcie 1 oraz w stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe, punkty informacji turystycznej;

MOP kategorii III – o funkcji wypoczynkowej i usługowej, obejmuje obiekty, o których mowa w punkcie 2, obiekty noclegowe oraz inne obiekty handlowo-usługowe, w zależności od potrzeb.

MOP-y muszą zapewnić miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych (minimum dwa). Liczba pozostałych miejsc postojowych oraz liczba stanowisk na stacji paliw zależy od średniego dobowego ruchu i intensywności zagospodarowania autostrady. Miejsca odpoczynku, budowane w miejscach, które muszą zapewnić bezpieczeństwo ruchu, nie mogą wpływać na przepustowość drogi. MOP-y nie mogą być również położone blisko węzła, w miejscu, gdzie występuje słaba widoczność wjazdu lub w tam, gdzie występuje dodatkowy pas ruchu. Odległość pomiędzy MOP-ami nie powinna być mniejsza niż 15 km, a od przejścia granicznego punkt taki powinien być oddalony minimum 3 km.

Budowanie bezpieczeństwa to długoletni proces. W te działania wpisuje się tworzenie infrastruktury przyjaznej kierowcom, dającej możliwość zatankowania pojazdu, zjedzenia posiłku, zachęcające do aktywnego odpoczynku lub drzemki, która pozwoli zebrać siły i utrzymać koncentrację w dalszej podróży.

Źródło: ŠKODA