Dołącz do nas

News Miasta potrzebują nowoczesnych miejsc przesiadkowych

01-04-2019

Miasta potrzebują nowoczesnych miejsc przesiadkowych

Dobrze zaprojektowane węzły przesiadkowe mają szansę znacząco ułatwić przesiadanie się do komunikacji miejskiej, na rower lub korzystanie z carsharingu. Nowoczesne miejsca przesiadkowe mogą pełnić wiele dodatkowych funkcji, np. być przestrzenią rekreacyjną czy kulturalną.

Centrum przesiadkowe to miejsce, które umożliwia swobodne przesiadanie się między różnymi środkami transportu – własnym samochodem, rowerem, pociągiem, komunikacją miejską czy pojazdami współdzielonymi. Obecność takich obiektów w miastach pozytywnie wpłynąć na stan środowiska naturalnego oraz jakość życia mieszkańców.

Miejsca przesiadkowe w polskich miastach

Ponad połowa mieszkańców polskich miast potwierdza, że w okolicy ma dostęp do węzła przesiadkowego. Większość tych osób (65%) korzysta z tego rodzaju udogodnień. Częściej znajdują się one w większych miastach – zwłaszcza tych powyżej 500 tys. mieszkańców. Jednocześnie wśród najważniejszych działań na rzecz transportu zrównoważonego aż 54% mieszkańców miast wskazuje tworzenie centrów przesiadkowych.

W centrach przesiadkowych prawie zawsze dostępne są autobusy. Ponad połowa ankietowanych potwierdza również obecność tramwajów (63%), a także wypożyczalni rowerów (58%). Mniej niż co trzeci badany wskazuje dostępność w pobliskim węźle przesiadkowym parkingu umożliwiającego pozostawienie prywatnego samochodu (29%)*.

Na nowo odkryć parking

A jak wyglądają miejsca przesiadkowe za granicą? Powstają m.in. nowoczesne parkingi, które nie są już przestrzenią, którą odwiedza się tylko na moment, lecz pełnią dodatkowe funkcje, np. rekreacyjne, kulturalne czy mieszkalne.

Przy Lincoln Road, najbardziej znanej ulicy w Miami Beach na Florydzie (USA), zbudowano wielofunkcyjny budynek, który jednocześnie jest parkingiem, powierzchnią handlową i prywatną rezydencją. Można tu wziąć udział np. w zajęciach jogi czy wydarzeniach kulturalnych.

Inny pomysł mieli twórcy Park’n’play w Kopenhadze. Na dachu wielopoziomowego parkingu powstał plac zabaw oraz przestrzeń publiczna. Budynek wyróżnia również wykorzystanie roślinności oraz warstwowych materiałów o różnej przezroczystości. Dzięki temu obiekt jest nie tylko funkcjonalny, lecz także wzbogaca miejski krajobraz.

Łączenie miejsca postojowego z atrakcyjną funkcją miejskiego sportu czy rekreacji może sprawić, że mieszkańcy chętniej zaczekają na siebie nawzajem i połączą się w grupę współdzielącą samochód.

Wielofunkcyjny plac

Parking połączony z miejscem zabaw dla dzieci to niejedyne tego rodzaju rozwiązanie w stolicy Danii. Po przebudowie Placu Izraela parking został ukryty pod ziemią, a na powierzchni powstała wielofunkcyjna przestrzeń publiczna. Plac jest miejscem spotkań oraz służy do aktywności fizycznej. A miska do skateboardingu i zatopione kanały powierzchniowe w deszczowe dni gromadzą wodę opadową, dzięki czemu plac staje się obiektem istotnym dla gospodarki wodnej w Kopenhadze.

* Badanie opinii mieszkańców polskich miast w kwestii mobilności zrównoważonej w miastach, Kantar TNS dla Renault Polska w ramach projektu „Renault Easy City. Design the Future”, grudzień 2018, ogólnopolska reprezentatywna grupa mieszkańców miast powyżej 50 tys. mieszkańców w wieku 15+; N=1300.

Źródło: Renault



Komentarze