Dołącz do nas

FAQ

Typowe problemy

Elektrolit w moim akumulatorze zmienił kolor na brązowy. Czy to źle?

Zdecydowanie tak. Zmiana koloru jest spowodowana zbyt długim ładowaniem akumulatora, lub zbyt dużym napięciem ładowania i jest bezpośrednią oznaką przeładowania akumulatora. Taki akumulator ma już bezpowrotnie zmniejszoną pojemność i żywotność.

Samochód ma problemy z odpaleniem silnika. Jak sprawdzić, czy to wina akumulatora?

Sprawdzamy wszystkie punkty z poniższej listy:

Czy napięcie akumulatora wynosi poniżej 12,5 V? Jeżeli tak, akumulator jest rozładowany. Ewentualny nagły spadek napięcia do wartości 0V przy chwilowym obciążeniu może wskazywać na wadę akumulatora

Czy bieguny akumulatora są skorodowane? Jeżeli tak, mogą one nie przewodzić prądu.

Czy zaciski klem są słabo zaciśnięte? Jeżeli tak, układ może być przerwany.

Jeżeli na wszystkie powyższe pytania odpowiedź brzmi „tak”, źródło problemu nie tkwi w akumulatorze.

Kiedy reklamować akumulator?

Akumulator można reklamować z powodu uszkodzeń mechanicznych, czyli ubytków akumulatora, takich jak połączenia, zwarcia, czy nieszczelności.

Inna sytuacja występuje w przypadku uszkodzeń, takich jak ubytki materiału aktywnego na płytach czy parowanie elektrolitu. Są one efektem eksploatacji, a jeżeli występują w okresie gwarantowanej poprawnej pracy akumulatora– eksploatacji nieprawidłowej. Inne objawy niepoprawnej eksploatacji to zasiarczenie płyt lub zmiana gęstości elektrolitu. Tego typu uszkodzenia nie są uznawane za powstałe z winy producenta.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie akumulatora?

Proponuję trzymać się 4 podstawowych punktów:

Dopasować odpowiednie parametry. Jak wyliczyć te parametry, wyjaśniamy tutaj: [link do Jaką pojemność powinien mieć mój akumulator?]. Należy zwrócić uwagę na to, w jakiej normie podane są wartości na akumulatorze – 200 A to inna wartość wg Normy SAE, DIN i EN. Aktualnie stosowana norma to EN.

Zmierzyć miejsce na akumulator w samochodzie i zaznaczyć na schemacie położenie klem. Niektórzy producenci aut stosują bardzo niestandardowe rozwiązania w tym zakresie, przez co zakup właściwego akumulatora czasami jest możliwy tylko w Autoryzowanych Serwisach Obsługi lub po konsultacji ze specjalistą.

Sprawdzić stan akumulatora – napięcie powinno być większe niż 12,5 V.

Przyjrzeć się warunkom, w jakich był przechowywany akumulator. Jeżeli miejsce było wilgotne, a sam akumulator jest ubrudzony, lepiej zrezygnować z zakupu.

W jakiej kolejności podłączać i odłączać klemy?

Przy odłączaniu najpierw zdejmujemy minus, a następnie plus. Przy podłączaniu postępujemy odwrotnie. Wyjątek stanowią auta z masą na przewodzie dodatnim; wtedy odpowiednio zamieniamy kolejność.

Warto pamiętać, że wiele dzisiejszych samochodów jest wyposażonych w alarm, który odłączenie akumulatora interpretuje jako próbę kradzieży. Przed odłączeniem akumulatora warto spojrzeć do instrukcji obsługi auta, co zrobić, gdy niechcący włączymy alarm przy odłączaniu klem. Ewentualnie zastosujmy tzw. podtrzymanie.