Dołącz do nas

Porady Wymuszone zatrzymania a akumulator

20-12-2013

Wymuszone zatrzymania a akumulator

W tekście „Warszawa «wyprzedziła» Nowy Jork” pisaliśmy, że warszawscy i krakowscy kierowcy zatrzymują się w ciągu roku częściej niż ich odpowiednicy w Nowym Jorku i Sydney. Wiadomo, że taki styl jazdy przyspiesza zużycie silnika. A jak wpływa na akumulator?

 

 

 

 

Wprowadzone kilka lat temu systemy Start-Stop miały na celu redukcję emisji spalin i spalania paliwa. Rozwiązanie to polega na tym, że za każdym razem, gdy kierowca zatrzymuje się w ruchu drogowym, np. czekając na zielone światło lub stojąc w korku, silnik automatycznie się wyłącza. To rozwiązanie pociągnęło ze sobą zwiększenie obciążeń niektórych elementów auta, dlatego też samochody z systemem Start-Stop są wyposażone w specjalne akumulatory i rozruszniki.

Co  prawda w standardowych samochodach podczas zatrzymania w ruchu drogowym silnik się nie wyłącza, ale utrzymanie pojazdu w stałej prędkości wymaga znaczniej mniej energii, niż ruszenie z miejsca i przyspieszanie. Dzięki badaniom TomTom wiemy też, że w konsekwencji zwiększenia liczby pojazdów na ulicach auta częściej zatrzymują się i ruszają. Zwiększone w ten sposób zapotrzebowanie energetyczne jest dotkliwe, zwłaszcza zimą, kiedy już sam rozruch wymaga dostarczenia większej ilości energii. Do tego często już od pierwszych chwil w aucie włączamy inne odbiorniki prądu, jak światła, radio czy ogrzewanie. Jeżeli dodatkowo jeździmy wyłącznie na krótkich, miejskich dystansach, możemy łatwo doprowadzić do rozładowania akumulatora.

 

„Po przekręceniu kluczyka w stacyjce często automatycznie włączane są ostatnio używane odbiorniki prądu, zazwyczaj ogrzewanie, radio i światła. Warto wyrobić sobie nawyk wyłączenia wszystkich tego typu urządzeń (tam, gdzie jest to możliwe), dopóki silnik nie zostanie odpalony, ponieważ dzięki temu zwiększamy szanse na odpalenie silnika w czasie mrozu. Szczególnie powinni o tym pamiętać kierowcy pojazdów z silnikami Diesla, które przed odpaleniem silnika wymagają rozgrzania świec żarowych – nadmierne obciążenie akumulatora dodatkowymi odbiornikami prądu w znaczącym stopniu zwiększa ryzyko, że silnik nie odpali” – mówi Krzysztof Najder, ekspert z Exide Technologies S.A.

 

 

Aby zapobiec rozładowaniu, warto przy najbliższej wymianie akumulatora wybrać solidną konstrukcję o dużej mocy rozruchowej. Dobrym przykładem są akumulatory Centra Futra, które oprócz tego, że posiadają dobre parametry, są także objęte pakietem assistance. Korzyścią z posiadania assistance jest to, że jeżeli w ciągu dwóch lat od zakupu akumulatora dojdzie do jego rozładowania lub uszkodzenia (niezależnie od tego, czy nastąpiło to z winy użytkownika, czy też nie), możemy liczyć na bezpłatną pomoc drogową w tym zakresie, która dotrze do nas o każdej porze dnia i nocy i w każdy zakątek Polski.

 

 

 

 



Komentarze