Wróć na górę
Zawsze zwalniaj przed skrzyżowaniem
01
10.2016

Zawsze zwalniaj przed skrzyżowaniem

Skrzyżowania to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc dla kierowców. Średnio dochodzi na nich do około 10 tysięcy wypadków rocznie, co stanowi ponad 30% wszystkich wypadków drogowych w Polsce*. Wielu niebezpiecznych dla życia i zdrowia zdarzeń można uniknąć, redukując prędkość przed skrzyżowaniem. Sytuacji nie poprawia fakt, że kilkaset fotoradarów nadzorowanych dotychczas przez straże gminne jest od początku 2016 roku wyłączonych z użytkowania. Szacuje się, że stacjonarne systemy kontroli prędkości mogą obniżyć liczbę wypadków w odległości 250 metrów od miejsca pomiaru od 18% do nawet 20% **.

Zawsze, bez względu na rodzaj skrzyżowania, należy przed nim zwolnić, aby móc prawidłowo ocenić sytuację na drodze. Jednak w związku z tym, że prawie połowa wypadków spowodowana jest nieudzieleniem pierwszeństwa przejazdu, szczególną ostrożność należy zachować na skrzyżowaniach z drogą z pierwszeństwem – radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jak wykazują prowadzone w wielu krajach badania, fotoradary są skutecznym sposobem ograniczenia prędkości, a co za tym idzie – ograniczenia liczby wypadków i kolizji. Szczególnie w miejscach typu skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Przez wiele miesięcy może utrzymywać się efekt automatycznego zwalniania kierowców w miejscach umieszczenia niedziałających fotoradarów. Będą to robić z przyzwyczajenia. Być może bardziej świadomi uczestnicy ruchu drogowego uznają, że tak po prostu należy robić, bez względu na to, czy jest to zagrożone mandatem czy nie, bo poczucie bezpieczeństwa na drodze jest dla nich bardzo istotne – dodaje Zbigniew Weseli.

Wypadki na skrzyżowaniach to nie tylko polski problem. Komisja Europejska ocenia, że w większości krajów odsetek wypadków, które mają miejsce na skrzyżowaniach dróg, kształtuje się na poziomie 40-60%***. Celem wielu instytucji prowadzących badania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego jest takie zaprojektowanie skrzyżowań, aby zapewniały efektywny ruch wszystkich uczestników ruchu (samochody osobowe, autobusy, ciężarówki, rowery i piesi) przy jednoczesnym wzroście komfortu i bezpieczeństwa.

* policja.pl
** SWOV (Instutite for Road Safety Research), Police traffic enforcement
*** European Commision, Road Safety, Junctions

Źródło: Renault