Wróć na górę
Wiosna i jednoślady
09
04.2015

Wiosna i jednoślady

Wiosenna pogoda sprzyja poruszaniu się po mieście jednośladem. Wyższe temperatury i słoneczna aura sprawiły, że na drogach można spotkać coraz więcej rowerzystów i motocyklistów. Dla kierowców czterech kółek oznacza to wzmożoną ostrożność i częstsze spoglądanie w lusterka. Co prawda w 2014 roku policja odnotowała mniej ofiar śmiertelnych pośród rowerzystów i motocyklistów, jednak liczba rannych w jednym i drugim przypadku wzrosła w stosunku do roku 2013.

Po zimowym letargu

Najbardziej narażeni na obrażenia w kolizjach i zderzeniach drogowych są piesi, rowerzyści i motocykliści. Kierowcy samochodów w okresie wiosenno-letnim powinni zwracać szczególną uwagę na tych uczestników ruchu, bowiem pojawiają się na drogach w dużo większej liczba – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Po zimie kierowcy są odzwyczajeni od widoku jednośladów w swoich wstecznych lusterkach. Tymczasem jest to jeden z kluczowych elementów wyposażenia samochodu, pozwalający dostrzec i oszacować odległość od motocykla i prędkość z jaką się do nas zbliża. W przypadku obecności rowerzystów na jezdni najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej odległości podczas ich wymijania (min. 1 metr) oraz zwrócenie uwagi na ścieżki rowerowe, które niejednokrotnie krzyżują się z drogami.

Kierowco, wiesz co robić?

Kierowcy powinni przede wszystkim pamiętać, żeby przed zmianą pasa ruchu bezwzględnie spojrzeć w lusterka. Jeśli nie jesteśmy pewni prędkości, z jaką zbliżają się do nas pojazdy, spójrzmy raz jeszcze.

Jeden błąd może wiele kosztować, zwłaszcza jeśli za nami pojawi się motocyklista, który nie przestrzega ograniczeń prędkości. Ważne, aby decydując się na zmianę pasa ruchu, nie robić tego gwałtownie. Dajmy czas innym, zwłaszcza motocyklistom na to, by zauważyli sygnalizację wykonania manewru.

Mniej ofiar, więcej rannych

Z raportu Policji, podsumowującego 2014 rok na polskich drogach wynika, że w stosunku do roku 2013 o 6% spadła liczba ofiar wypadków, w których śmierć poniósł rowerzysta. O 5% spadła także liczba motocyklistów, którzy stracili życie*. Wzrosła natomiast liczba rannych – o 3% wśród rowerzystów i aż o 9% wśród motocyklistów. Stosując się do kilku podstawowych reguł możemy zmienić te niekorzystne statystyki. Bądźmy wyczuleni na obecność jednośladów na drodze, zwłaszcza, że ich liczba z roku na rok rośnie.

* policja.pl

Źródło: Renault