Wróć na górę
Warszawa „wyprzedziła” Nowy Jork
21
10.2013

Warszawa „wyprzedziła” Nowy Jork

Najnowsze badania firm Castrol i TomTom pokazują, że w Warszawie (gdzie kierowcy zatrzymują się i ruszają średnio 16 200 razy na rok) zatrzymujemy się częściej niż w Nowym Jorku (średnio 15 480 zatrzymań na rok), z kolei Kraków (13 800 zatrzymań na rok) wypada gorzej niż wielokrotnie większe Sydney (13 200 zatrzymań na rok).

Warszawiak i Krakowianin może się pocieszyć tym, że kierowcy w Stambule zatrzymują się i ruszają ponownie nawet 31 200 razy w roku. To ponad 24 000 postojów więcej niż w najniżej sklasyfikowanym mieście, Rotterdamie (6 211 zatrzymań i startów).

W badaniach przeprowadzonych przez firmę TomTom przeanalizowano informacje z satelitarnych systemów nawigacyjnych używanych przez kierowców z 50 miast na całym świecie. Celem było podkreślenie obciążeń, jakim poddawane są samochody przy zmiennych warunkach na drodze.

Jazda typu „zatrzymanie-ruszanie” może zwiększać mikroskopijne uszkodzenia silników samochodowych, a z badań firmy Castrol wynika, że kierowca, nawet w przeciętnych warunkach drogowych, każdego roku może zatrzymywać się i ruszać ponownie nawet 18 000 razy.

Zdaniem inżynierów firmy Castrol, częste zatrzymywanie się i ponowne ruszanie powoduje przyspieszone zużycie silnika. Liczba postojów odzwierciedla warunki jazdy i sytuacje, z jakimi mają do czynienia kierowcy w każdym mieście. Wyniki ukazują rozmiar problemu i sugerują,
że konieczne jest podjęcie środków ostrożności, co było jednym z powodów, dla których takie badanie zostało przeprowadzone.

Castrol zidentyfikował trzy poziomy jazdy „zatrzymanie-ruszanie”

  • ZIELONY. Ograniczony poziom jazdy „zatrzymanie -ruszanie”, poniżej 8 000 wymuszonych postojów rocznie. Kierowcy mogą podjąć środki ostrożności, aby zabezpieczyć się przed przedwczesnym zużyciem silnika.
  • POMARAŃCZOWY. Wysoki poziom jazdy „zatrzymanie-ruszanie”, 8 000 – 18000 wymuszonych postojów rocznie. Kierowcy powinni podjąć działania, aby zabezpieczyć się przed przedwczesnym zużyciem silnika.
  • CZERWONY. Bardzo wysoki poziom jazdy „zatrzymanie-ruszanie”, 18 000 lub więcej wymuszonych postojów rocznie. Kierowcy powinni podjąć zdecydowane działania, aby zabezpieczyć się przed przedwczesnym zużyciem silnika.

Badania skupiały się na jeździe w trybie „zatrzymanie-ruszanie”, w tym na ruchu drogowym, ruchu w miastach oraz na krótkich podróżach w każdym obszarze. TomTom zebrał dane na temat pojazdów, przejazdów i czasu podróży w poszczególnych regionach, obliczył łączną liczbą przejechanych kilometrów oraz łączną liczbę postojów i na tej podstawie określił średnią liczbę postojów na przejechany kilometr w każdym regionie.