Wróć na górę
Używane auta z importu bez opłaty recyklingowej
23
12.2015

Używane auta z importu bez opłaty recyklingowej

Według nowych przepisów od początku 2016 roku nie obowiązuje już opłata recyklingowa. Obowiązek jej uiszczania dotyczył dotychczas osób lub podmiotów, które sprowadzały używane auta z Unii Europejskiej.

Szacuje się, że co roku Polacy importują z obszaru Unii Europejskiej ok. 800-900 tys. używanych aut. Dotychczasowe przepisy Unii Europejskiej nakładały obowiązek ekologicznego złomowania używanych pojazdów. Opłata recyklingowa płacona przez koncerny samochodowe, nie dotyczyła jednak producentów, których pojazdy zostały sprzedane za granicę bez ich autoryzacji, czyli w przypadku używanych aut z importu. Dlatego w 2005 r. w Polsce wprowadzona została opłata recyklingowa, w wysokości 500 zł od każdego sprowadzonego pojazdu, która nałożona została na osoby fizyczne (dokonujące nabycia lub importu pojazdu), jak i przedsiębiorców importujących pojazdy, a nieobjętych obowiązkiem zapewnienia sieci zbierania pojazdów.

Jak dotąd importer przy pierwszej rejestracji używanego auta w Polsce musiał przedstawić dowód uiszczenia opłaty recyklingowej. Od 1 stycznia 2016 r. opłata ta zostanie zniesiona, ale tylko w przypadku nowo wprowadzanych na rynek pojazdów – podlegać jej będą nadal samochody sprowadzone w 2015 r. Nie wiadomo dokładnie ile jest takich pojazdów, ale średnio importujemy ok. 70 tys. używanych aut miesięcznie.

Przy okazji zniesienia opłaty recyklingowej pojawiły się wątpliwości, zgłoszone m.in. przez Prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Ministerstwo Finansów. Obawy dotyczyły tego, czy zniesienie opłaty recyklingowej nie będzie skutkować lawinowym importem najtańszych używanych aut – często powypadkowych i w złym stanie technicznym, a także czy nie wpłynie na rozkwit dzikich złomowisk. Dlatego nowe przepisy nakładają na profesjonalnych importerów używanych aut obowiązek zapewnienia i finansowania sieci zbierania wycofanych pojazdów. Jednocześnie zrezygnowano z dofinansowania zakładów demontażu pojazdów środkami pochodzącymi z pobieranych opłat recyklingowych.

Okazuje się, że dotychczasowe przepisy (dotyczące opłaty recyklingowej) musiały zostać zniesione pod naciskiem Komisji Europejskiej, która wskazywała, że podobne działania dyskryminują importerów aut. Tymczasem w Polsce nie ogłoszono jeszcze nowych rozporządzeń dotyczących rejestracji i dopuszczenia do ruchu używanych aut sprowadzonych pod koniec 2015 r. Nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji czeka na podpis Prezydenta RP.