Wróć na górę
Światła w samochodzie
19
09.2016

Światła w samochodzie

Zapewnienie komfortowej i skutecznej obserwacji drogi to jedno z wyzwań stawianych przed nowoczesnymi samochodami. Historycznie pojawienie się samochodów dało możliwość nieograniczonego przemieszczania się, jednak w warunkach nocnych, czy przy złej pogodzie, jazda stawała się niebezpieczna ze względu na brak odpowiedniego oświetlenia pojazdu.

Pierwsze lampy pełniły funkcję wyłącznie oznaczającą pojazd. Stosowano do tego celu lampy naftowe i lampy karbidowe. Prototypy świateł używanych obecnie pojawiły się w 1913 roku, jednak miały one bardzo małą moc. W roku 1924 pojawiły się żarówki Philips Duplo, które miały dwa żarniki i dawały możliwość korzystania z nich jako świateł mijania i drogowych– tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.

Od roku 1957 w europejskich samochodach zaczęły się pojawiać światła asymetryczne.Do tego czasu stosowane były światła symetryczne,oświetlające równo lewą i prawą stronę przed samochodem. Takie światła stosowane są dalej w Stanach Zjednoczonych. Kolejne etapy oświetleniowej rewolucji dotyczą zmiany żarówki. W latach 60 pojawiły się żarówki halogenowe, które świeciły dużo jaśniej niż dotychczas używane. W latach 80. zaczęto montować w samochodach reflektory soczewkowe, które precyzyjnie kierowały strumień światła. Kolejnym przełomem było pojawienie się lamp ksenonowych. W porównaniu do pierwszych żarówek halogenowych strumień światła ksenonowego był trzykrotnie bardziej intensywny, wynosił ok. 3200 lm (lumenów). Co więcej,do stosowanych świateł ksenonowych wprowadzono mechanizm samopoziomowania, dzięki któremu światła ustawiały się w zależności od załadowania samochodu, a w efekcie nie oślepiały nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów.

Od 2007 roku historia świateł pisana jest przez światła ledowe, które dają bardzo duże możliwości w zakresie efektywności i precyzji oświetlenia. Pozwalają one na przykład na automatyczną zmianę ze świateł mijania na drogowe oraz na wygaszenie poszczególnych bloków świateł tak, by nie oślepiały pieszego lub jadącego rowerzysty.

Rodzaje świateł i ich funkcje

Światła mijania – ich zadaniem jest oświetlenie drogi przed pojazdem. Ze względu na zasięg często określane są jako krótkie. Ich włączanie jest obowiązkowe od zmierzchu do świtu, zamiennie ze światłami drogowymi. Używamy ich również w warunkach pogorszonej przejrzystości: mgły lub deszczu.

Światła do jazdy dziennej – zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej zostały opisane jako światła skierowane do przodu, służące poprawie widoczności pojazdu podczas jazdy w dzień. Regulamin określił również techniczne warunki działania świateł, m.in. powinny się one włączać automatycznie przy uruchomieniu silnika, automatycznie powinny gasnąć, jeśli zostaną włączone światła mijania lub przeciwmgłowe.

Światła drogowe – używamy ich od zmierzchu do świtu. Ze względu na moc określane są jako długie. Oświetlają drogę przed pojazdem w celu zwiększenia widoczności. Strumień światła oświetla drogę symetrycznie, czyli równomiernie prawą i lewą część drogi. Kierowca używający świateł drogowych zobowiązany jest do ich wyłączenia, jeżeli istnieje ryzyko oślepienia innych kierowców lub pieszych.

Światła przeciwmgłowe – służą do oświetlania drogi w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza. Możemy rozróżnić przednie i tylne. Przednie stosujemy, gdy mamy do czynienia z trudnymi warunkami pogodowymi lub gdy zezwalają na to znaki. Tylnych świateł przeciwmgłowych możemy użyć tylko w przypadku, gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów.

Kierunkowskazy – służą do sygnalizowania zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.

Światła hamowania „stop” – sygnalizują hamowanie pojazdu. Światła te uruchamiają się automatycznie w momencie wciśnięcia pedału hamulca.

Światła pozycyjne – zapewniają oświetlenie podczas postoju. Powinny zapewnić widoczność pojazdu przy dobrej przejrzystości powietrza z 300 metrów.

Światła odblaskowe – zapewniają widoczność pojazdu oświetlonego przez inny pojazd w ciemności.

Światła awaryjne – sygnalizują awaryjne sytuacje. Używamy ich, jeśli nasz postój jest wynikiem uszkodzenia pojazdu lub wypadku.

Rozwój oświetlenia pokazuje, jak duże ma ono znaczenie dla sprawności i bezpieczeństwa przemieszczania się. Nonszalancja w braku używania kierunkowskazów, niezwracania uwagi na jakość oświetlenia ten wysiłek niweczy.

Źródło: ŠKODA