Sprawdź, czy samochód dobrze się prowadzi
Pojęcie geometrii kół jest znane większości użytkowników pojazdów. Jednak wciąż niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, co tak naprawdę oznacza i dlaczego tak ważne jest zachowanie jej prawidłowych parametrów.
Utrzymanie odpowiedniego ustawienia kół względem nawierzchni i zawieszenia, to gwarancja bezpieczeństwa na drodze oraz bardziej ekonomicznej jazdy.Niewłaściwa geometria kół to: pogorszenie przyczepności, niestabilne kierowanie pojazdem, szybsze zużycie opon, możliwość uszkodzenia niektórych elementów samochodu oraz zwiększonego spalania paliwa.
Najważniejsze wartości składające się na geometrię kół
- zbieżność,
- kąt pochylenia,
- kąt pochylenia sworznia zwrotnicy,
- kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
W większości nowoczesnych samochodów jedynym możliwym parametrem związanym z geometrią kół, który można regulować, jest zbieżność kół. To od niej w dużej mierze zależy stabilność pojazdu przy jeździe na wprost. „Dość często zdarza się, że kierowcy zaniedbują tę czynności latami, co powoduje zapiekanie się elementów regulacyjnych, a tym samym przekłada się na kosztowną wymianę elementów zawieszenia i układu kierowniczego” – mówi Leszek Archacki, Premio. Zaleca się, by przynajmniej raz w roku, po okresie zimowym, przeprowadzić badanie geometrii kół. Zaniechanie takiego profilaktycznego zabiegu może skutkować niespodziewanym zachowaniem się samochodu na drodze, np. wpadnięciem w poślizg lub nagłym opuszczeniem właściwego toru jazdy. Kontrola jest też konieczna w przypadku nabycia używanego samochodu. Także każda zauważona anomalia w stabilności prowadzenia samochodu wymaga specjalistycznej konsultacji.
Symptomy niewłaściwej geometrii kół
- Jednym z najczęściej spotykanych objawów złej geometrii jest tzw. ściąganie auta – Szczególnie widoczne jest na prostym odcinku drogi, gdy po puszczeniu kierownicy, auto zaczyna skręcać.
- Kontrola mechanika będzie też wskazana, gdy podczas najeżdżania na krawężnik przy wyprostowanych kołach, zauważymy gwałtowną zmianę położenia kierownicy.
- Kolejnym objawem niewłaściwej geometrii jest opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą – sygnałem alarmowym jest popiskiwanie opon podczas pokonywania zakrętów.
- Przyjrzyjmy się również oponom. Nierównomierne zużycie bieżnika po wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony jest kolejnym dowodem na niewłaściwą geometrię kół.
Kontrola geometrii kół wymaga przeprowadzenia kilku czynności diagnostycznych, których nie da się wykonać metodą garażową. Lepiej skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych warsztatów, które – wyposażone w odpowiedni sprzęt – dokonają oceny i w razie potrzeby przeprowadzą korektę parametrów. O sprawdzenie geometrii warto poprosić w trakcie okresowego badania diagnostycznego lub przed sezonową wymianą ogumienia.