Wróć na górę
Sprawdź, czy samochód dobrze się prowadzi
05
09.2017

Sprawdź, czy samochód dobrze się prowadzi

Pojęcie geometrii kół jest znane większości użytkowników pojazdów. Jednak wciąż niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, co tak naprawdę oznacza i dlaczego tak ważne jest zachowanie jej prawidłowych parametrów. 

Utrzymanie odpowiedniego ustawienia kół względem nawierzchni i zawieszenia, to gwarancja bezpieczeństwa na drodze oraz bardziej ekonomicznej jazdy.Niewłaściwa geometria kół to: pogorszenie przyczepności, niestabilne kierowanie pojazdem, szybsze zużycie opon, możliwość uszkodzenia niektórych elementów samochodu oraz zwiększonego spalania paliwa.

Najważniejsze wartości składające się na geometrię kół

  • zbieżność,
  • kąt pochylenia,
  • kąt pochylenia sworznia zwrotnicy,
  • kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

W większości nowoczesnych samochodów jedynym możliwym parametrem związanym z geometrią kół, który można regulować, jest zbieżność kół. To od niej w dużej mierze zależy stabilność pojazdu przy jeździe na wprost. „Dość często zdarza się, że kierowcy zaniedbują tę czynności latami, co powoduje zapiekanie się elementów regulacyjnych, a tym samym przekłada się na kosztowną wymianę elementów zawieszenia i układu kierowniczego” – mówi Leszek Archacki, Premio. Zaleca się, by przynajmniej raz w roku, po okresie zimowym, przeprowadzić badanie geometrii kół. Zaniechanie takiego profilaktycznego zabiegu może skutkować niespodziewanym zachowaniem się samochodu na drodze, np. wpadnięciem w poślizg lub nagłym opuszczeniem właściwego toru jazdy. Kontrola jest też konieczna w przypadku nabycia używanego samochodu. Także każda zauważona anomalia w stabilności prowadzenia samochodu wymaga specjalistycznej konsultacji.

Symptomy niewłaściwej geometrii kół

  1. Jednym z najczęściej spotykanych objawów złej geometrii jest tzw. ściąganie auta – Szczególnie widoczne jest na prostym odcinku drogi, gdy po puszczeniu kierownicy, auto zaczyna skręcać.
  2. Kontrola mechanika będzie też wskazana, gdy podczas najeżdżania na krawężnik przy wyprostowanych kołach, zauważymy gwałtowną zmianę położenia kierownicy.
  3. Kolejnym objawem niewłaściwej geometrii jest opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą – sygnałem alarmowym jest popiskiwanie opon podczas pokonywania zakrętów.
  4. Przyjrzyjmy się również oponom. Nierównomierne zużycie bieżnika po wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony jest kolejnym dowodem na niewłaściwą geometrię kół.

Kontrola geometrii kół wymaga przeprowadzenia kilku czynności diagnostycznych, których nie da się wykonać metodą garażową. Lepiej skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych warsztatów, które – wyposażone w odpowiedni sprzęt – dokonają oceny i w razie potrzeby przeprowadzą korektę parametrów. O sprawdzenie geometrii warto poprosić w trakcie okresowego badania diagnostycznego lub przed sezonową wymianą ogumienia.

Źródło: Premio