Wróć na górę
Słowniczek akwaplaningu
19
11.2015

Słowniczek akwaplaningu

Mokra nawierzchnia w połączeniu z nadmierną prędkością i złym stanem opon może prowadzić do poślizgu wodnego, czyli akwaplanacji. Aby jej uniknąć, a w razie wystąpienia opanować pojazd, powinniśmy dobrze zrozumieć, na czym polega to zjawisko.

Błędy – najczęstszymi błędami popełnianymi przez kierowców w sytuacji poślizgu są gwałtowne hamowanie oraz nerwowe ruchy kierownicą. – Jeżeli koniecznie musimy zahamować, a samochód nie posiada systemu ABS, róbmy to delikatnie, metodą pulsacyjną. Opony powinny wówczas odzyskać swoją przyczepność – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Pamiętajmy także, aby podczas poślizgu nie obracać panicznie kierownicą. Przede wszystkim trzeba zdjąć nogę z gazu, aby wytracić prędkość i poczekać, aż samochód stanie się ponownie sterowny – dodają trenerzy.

Nawierzchnia – na drodze możemy spotkać często ubytki, dziury i koleiny, które w deszczowy dzień niebezpiecznie pokrywają się wodą i trudno nam wówczas ocenić, jak głębokie kałuże mamy do pokonania. Głębsza kałuża oznacza więcej wody, którą bieżnik musi odprowadzić spod opony, często niestety bez powodzenia, co skutkuje utratą przyczepności i poślizgiem. Dlatego w miarę możliwości unikajmy jazdy po nawierzchni, która jest pokryta grubą warstwą wody. Pamiętajmy także, że droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się aż czterokrotnie.

Objawy – objawy towarzyszące akwaplaningowi to charakterystyczne „uciekanie” tyłu samochodu na boki oraz uczucie nagłego wrażenia „luzu” na kierownicy – operowanie nią staje się nagle znacznie łatwiejsze.

Prędkość – im szybciej jedziemy gdy na drodze jest mokro, tym mniejszą przyczepność mają koła, a prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg znacząco wzrasta. – Podczas opadów deszczu należy jechać wolno, cały czas kontrolując prędkość i dostosowując ją do stanu nawierzchni – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Stan opon – zniszczone, zużyte lub stare opony nie radzą sobie dobrze z odprowadzaniem nadmiaru wody spod kół i zwiększają tym samym możliwość wystąpienia akwaplaningu. Dlatego regularnie powinno się kontrolować stan opon i sprawdzać, czy nie mają znaczących śladów zużycia. Według prawa unijnego dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. – Dla własnego bezpieczeństwa lepiej wymienić oponę już przy bieżniku 3-4 mm, ponieważ często opony poniżej tego wskaźnika nie spełniają dobrze swoich zadań – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Woda – im większe opady deszczu, tym głębsze są kałuże, a co za tym idzie tym większe ryzyko poślizgu. – W takich warunkach zwolnijmy, obserwujmy uważnie zachowanie samochodów jadących z przodu i dajmy sobie miejsce na awaryjne manewrowanie w przypadku utraty przyczepności. W ten sposób możemy uniknąć zderzenia nawet, jeśli to inny pojazd wpadł w poślizg – przypominają trenerzy.

Źródło: Renault