Wróć na górę
Siły działające na samochód
10
03.2016

Siły działające na samochód

Znajomość sił działających na pojazd podczas ruchu pozwala kierowcom zrozumieć, jak opory wpływają na zużycie paliwa i dlaczego niewielka różnica prędkości decyduje o tym, czy utrzymamy się na drodze.

Opory toczenia

Opory toczenia to strata energii w czasie ruchu, która wynika z budowy opony. Opona odkształca się w trakcie kontaktu z nawierzchnią, gwarantując przyczepność i powodując, że jazda jest komfortowa, a pasażerowie nie czują każdej nierówności na drodze.

Kierowcy powinni pamiętać, by przynajmniej raz w miesiącu sprawdzić ciśnienie w oponach. Zbyt niskie powoduje zwiększenie oporów toczenia, a w konsekwencji zwiększenie zużycia paliwa oraz niewłaściwe zużywanie się bieżnika.

Opory aerodynamiczne

Wynikają z ruchu pojazdu w powietrzu. Opór ten jest zależny od gęstości powietrza, prędkości i kształtu pojazdu i rośnie wraz z kwadratem prędkości. Oznacza to, że dwukrotny wzrost prędkości auta spowoduje wzrost oporów aerodynamicznych aż czterokrotnie.

Powinniśmy pamiętać, by nie zakłócać linii aerodynamicznej pojazdu, np. niepotrzebnie wożonym bagażnikiem dachowym, który powoduje dodatkowe zużycie paliwa.

Siła bezwładności

Występuje podczas przyspieszania i hamowania pojazdu. To właśnie ze względu na działanie siły bezwładności powinniśmy zapinać pasy i chować przewożone luzem rzeczy do schowków. Gwałtowne zatrzymanie pojazdu spowoduje, że ludzie i przedmioty zaczną przemieszczać się przeciwnym kierunku, nabierając zabójczej masy chwilowej. W przypadku jazdy z prędkością 50 km/h, gwałtowne hamowanie może spowodować, że  niezabezpieczona 1,5-litrowa butelka wody będzie ważyła 60 kg. Kierowcy powinni pamiętać, że zapinanie pasów to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych – tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor ŠKODA Auto Szkoły.

Siła odśrodkowa

Występuje podczas jazdy w zakręcie, powodując wypychanie samochodu z toru jazdy. Wartość siły odśrodkowej zależy od masy pojazdu, prędkości, z którą się porusza i promienia skrętu. Mimo iż producenci samochodów modyfikują je pod kątem zapewnienia większego bezpieczeństwa (wyposażając w systemy stabilizujące tor jazdy lub poprzez ustawianie środka ciężkości pojazdu minimalizującego poślizg), należy pamiętać starą zasadę – nie sztuką jest wjechać w zakręt – sztuką jest z niego bezpiecznie wyjechać.

Źródło: ŠKODA