Wróć na górę
Prawda czy fałsz?
29
05.2015

Prawda czy fałsz?

Jak tryb jazdy wpływa na sprawność akumulatora? Czy akumulatory żelowe rzeczywiście są najlepsze? Czy warto wybierać akumulatory o większej pojemności? Sprawdzamy, ile prawdy kryje się w popularnych stwierdzeniach na temat akumulatorów.

Akumulatory bezobsługowe także tracą wodę i należy ją uzupełniać

Nieprawda. O ile parowanie jest typowe dla każdego akumulatora, o tyle ubytek, który w znacznym stopniu wpływa na pracę akumulatora bezobsługowego, jest zazwyczaj efektem jego niewłaściwej eksploatacji. Jeżeli doszło do dużej utraty wody, a akumulator jest w pełni bezobsługowy, powinno się go wymienić, ponieważ siłowe otwieranie akumulatora doprowadzi do jego nieodwracalnego uszkodzenia. Jest też niebezpieczne (ryzyko poparzenia kwasem). Przed wymianą akumulatora na nowy warto też zdiagnozować przyczynę utraty wody (najczęściej będącą wynikiem niesprawnej instalacji elektrycznej samochodu).

Ładowanie akumulatora przez kable rozruchowe z innego pojazdu nie jest dla niego szkodliwe

Jest. Przyjęcie tak dużego ładunku energii w krótkim czasie ma niekorzystny wpływ na rozładowany akumulator. Zdecydowanie lepiej na bieżąco kontrolować akumulator i w razie potrzeby doładować go przy pomocy prostownika. Kabli rozruchowych najlepiej używać jedynie w sytuacjach awaryjnych.

Lepiej kupić akumulator o większej pojemności niż sugerowana przez producenta auta

Nic nie stoi na przeszkodzie, by zainstalować akumulator o większej pojemności – taki akumulator na srogim mrozie zapewni lepszy rozruch (pod warunkiem, że będzie dobrze naładowany). Musimy jednak pamiętać o ryzykuwystąpienia ujemnego bilansu elektrycznego w aucie, w którym zamontowano akumulator o  pojemności większej niż nominalna.

Akumulatory żelowe są najlepsze

To zależy. Akumulatory żelowe, ze względu na niską moc rozruchową, nie są najlepszym rozwiązaniem w samochodach osobowych, które potrzebują często większej dawki energii do odpalenia silnika. Problem tkwi w nazewnictwie, ponieważ mówiąc „akumulator żelowy” najczęściej mamy na myśli akumulatory wykonane w technologii AGM, w której płyty akumulatora są umieszczone w absorbujących elektrolit matach szklanych, co znacznie zwiększa ich wydajność. Tymczasem akumulator żelowy, to nie to samo, co akumulator AGM. Ten pierwszy jest akumulatorem z elektrolitem w postaci żelu. Akumulatory typu AGM i GEL na ogół posiadają bardzo zbliżone parametry dotyczące: odporności mechanicznej, żywotności, użytkowania sezonowego oraz skutecznej regeneracji po rozładowaniu. Typ AGM jest optymalnym rozwiązaniem dla szybkiego, acz płytkiego poboru prądu (związanego z rozruchem silnika), typ GEL natomiast jest najlepszą receptą dla wolnych, ale znacznie głębszych rozładowań (poborów prądu). Korzyści te mogą być istotne lub nie w zależności od zastosowań – dlatego akumulatory żelowe sprawdzają się m.in. w: karetkach pogotowia, łodziach (także rekreacyjnych), samochodach policyjnych, kamperach, i busach wyposażonych w wiele urządzeń elektrycznych (np. klimatyzację, GPS, dwukierunkowe radio, terminale płatnicze, TV, wideo); zaś akumulatory AGM w szeroko rozumianym rozruchu samochodów osobowych z systemem Start-Stop oraz w pojazdach terenowych.

Problem z odpaleniem silnika wiąże się z awarią akumulatora lub alternatora

Nie zawsze. Może zdarzyć się, że któryś z elementów instalacji elektrycznej jest uszkodzony i pobiera znacznie więcej energii, niż powinien. Czasami wystarczy też przeczyścić klemy, aby poprawić przewodność. Brud utrudnia przepływ energii elektrycznej i może spowodować problemy z odpaleniem silnika.

Im częściej używany jest samochód, tym gorzej dla akumulatora

Raczej nie, czasem tak. Akumulatory „lubią” długie trasy, podczas których alternator ma szansę naładować je do pełna. Gorzej jest w przypadku często pokonywanych, ale krótkich tras (poniżej 5 km), po przebyciu których w akumulatorze jest mniej energii niż przed odpaleniem silnika. Taki tryb jazdy powinien wiązać się z regularną kontrolą naładowania akumulatora i jego ewentualnym doładowywaniem. W tym celu warto posiadać podręczny woltomierz i prostownik, które pozwolą nam na kontrolę napięcia i doładowanie akumulatora.

Rozładowany akumulator należy wymienić

Nie zawsze. Czasami wystarczy jedynie prawidłowo doładować akumulator, by służył nam nawet przez kilka następnych lat. Samo rozładowanie nie oznacza, że akumulator stał się bezużyteczny. Dopiero coraz częstsze rozładowania i problemy z odpaleniem, mogą być sygnałem, że akumulator nie jest w pełni sprawny i trzeba go wymienić.