Wróć na górę
Piesi – tragiczny bilans
20
05.2015

Piesi – tragiczny bilans

Chociaż Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego odnotowała poprawę bezpieczeństwa na drogach, to jednak w dalszym ciągu Polska posiada znacznie wyższy wskaźnik poziomu zagrożenia niż w innych krajach Unii Europejskiej. Obecnie prawie jedną trzecią ofiar śmiertelnych stanowią piesi*. 

Co może zrobić kierowca?

W 2014 roku odnotowano aż 8 940 potrąceń pieszych, w których 1 104 z nich straciło życie, a rannych zostało 8 339**.Najczęściej sprawcami wypadków z udziałem pieszych byli kierowcy.

Jako kierowcy nie zapominajmy, że użytkownikami drogi są nie tylko inni kierujący, ale także piesi – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Warto pamiętać, że pieszy, który znajduje się na przejściu, ma bezwzględne prawo pierwszeństwa. Należy szczególnie uważać podczas wykonywania manewru skrętu w drogę poprzeczną. Równie ważne jest, aby nie wyprzedzać na przejściach oraz bezpośrednio przed nimi – dodaje Zbigniew Weseli.

Swoją prędkość i styl jazdy należy dostosować jednak nie tylko do warunków atmosferycznych, ale także do okolicy, przez którą przejeżdżamy.

Nieuwaga i brawura kierowców przeważnie wynika z pośpiechu. Często jadą dużo szybciej niż pozwalają na to przepisy i nie dostosowują prędkości do warunków panujących na drodze. Innymi przyczynami wypadków są nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego, nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejście dla pieszych oraz nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu. Swoją prędkość i styl jazdy należy dostosować jednak nie tylko do warunków atmosferycznych, ale także do okolicy, przez którą przejeżdżamy – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Z dużo większą liczbą pieszych trzeba liczyć się np. w okolicy szkół, targowisk lub centrów handlowych.

Co może zrobić pieszy?

Według raportu policji o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego piesi w 2014 roku przyczynili się do 3 050 wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 565 osób, a rannych zostało 2 555 uczestników ruchu. Najczęstsze przyczyny to: nieostrożne wejście na jezdnię, przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym oraz wejście na jezdnię przy czerwonym świetle. Zawsze przed wejściem na ulicę, nawet w przypadku, gdy przejściu towarzyszą światła, pieszy powinien najpierw sprawdzić, czy nie nadjeżdża pojazd – tłumaczą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

* Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Podsumowanie stanu BRD w 2014 r. oraz nowe wyzwania w Programie Realizacyjnym 2015-2016

** policja.pl

Źródło: Renault