Wróć na górę
Pięć praktycznych zasad bezpieczeństwa
10
09.2017

Pięć praktycznych zasad bezpieczeństwa

Zasada LDKM, trzech sekund, bezpieczna prędkość, ustawienie fotela i kierownicy oraz zasada opony i asfalt. Na czym polegają i jak mogą pomóc kierowcom w poprawie bezpieczeństwa na drodze?

Bezpieczny manewr, czyli zasada LDKM

Jak zmienić pas w sposób bezpieczny? Opisuje to prosta zasada LDKM:

LUSTERKO: w lusterku orientujemy się w sytuacji na drodze.

DECYZJA: podejmujemy decyzję, czy możemy bezpiecznie wykonać manewr.

KIERUNKOWSKAZ: jeśli możemy zmienić pas, sygnalizujemy to kierunkowskazem. Konieczne jest wykonanie przynajmniej kilku mignięć (2-3).

MANEWR: wykonujemy ruch kierownicą i płynnie zmieniamy pas ruchu. Kierunkowskaz powinien być cały czas włączony.

Bezpieczny odstęp – zasada trzech sekund

Zasada trzech sekund służy do określania właściwego odstępu od pojazdu znajdującego się przed nami. Polega na tym, aby utrzymać od jadącego przed nami pojazdu odległość wynoszącą – jak wskazuje nazwa – przynajmniej trzy pełne sekundy. Jak to zrobić? Najlepiej sprawdzić, ile czasu upływa pomiędzy chwilą minięcia jakiegoś punktu (na przykład znaku drogowego) przez jadący przed nami samochód a momentem, kiedy sami miniemy ten punkt.

Bezpieczna prędkość

Mało znana w Polsce, ale bardzo użyteczna zasada. Mówi o tym, że powinniśmy zawsze jechać z prędkością pozwalającą zatrzymać się na odcinku drogi, który w danym momencie widzimy. O tej zasadzie powinnyśmy pamiętać zwłaszcza, gdy:

  • zbliżamy się do zakrętu lub szczytu wzniesienia,
  • widoczność (lub widzialność) jest zmniejszona z powodu mgły lub deszczu,
  • jedziemy nieoświetloną drogą w nocy.

Ustawienie fotela i kierownicy

Prawidłowe ustawienie fotela i kierownicy, a także dobra pozycja podczas jazdy ułatwiają kontrolę nad samochodem, a w razie wypadku – zwiększają skuteczność działania pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych. Na czym polega prawidłowa pozycja za kierownicą?

  • Odległość fotela od pedałów powinna być taka, aby po pełnym wciśnięciu każdego z nich nogi pozostały lekko zgięte w kolanach.
  • Kierownicę umieszczamy na tyle blisko, aby móc swobodnie przełożyć nadgarstki przez szczyt koła kierownicy bez wychylania się z fotela, a podczas jazdy móc trzymać kierownicę ugiętymi rękoma.
  • Oparcie fotela ustawiamy w pozycji jak najbardziej zbliżonej do pionowej.
  • Prawidłowo ustawiony zagłówek powinien znajdować się jak najbliżej potylicy, a jego szczyt należy ustawić na równi ze szczytem głowy.
  • Pas bezpieczeństwa nie może być skręcony i powinien przylegać do ciała.

Zasada „opony i asfalt”

Stojąc w korku lub zatrzymując się w kolejce samochodów, stosuj zasadę „opony i asfalt”. Zatrzymaj się w odległości pozwalającej zobaczyć punkty zetknięcia tylnych opon poprzedzającego samochodu z asfaltem. Taki dystans umożliwia skręcenie i ominięcie stojącego przed nami auta w przypadku, gdy:

  • pojazd przed nami uległ awarii,
  • musimy zjechać na bok, aby ustąpić miejsca pojazdowi uprzywilejowanemu,
  • widzimy, że pojazd jadący za nami, nie zdoła wyhamować.

Ponadto, zachowanie takiej odległości umożliwia sprawniejsze przejechanie przez skrzyżowanie w chwili zmiany światła na zielone.

Źródło: Infowire