Wróć na górę
Kto nie lubi jeździć w nocy?
14
04.2014

Kto nie lubi jeździć w nocy?

Niektórzy kierowcy lubią podróżować nocą ze względu na mniejszy ruch na drogach, dzięki czemu mogą szybciej dotrzeć do celu. Są jednak osoby, które boją się jeździć w nocy. Co najczęściej powoduje strach przed nocnym podróżowaniem? I kto według statystyk nie lubi dróg po zmroku?

Jak wynika z badania przeprowadzonego w styczniu 2014 r., wykonanego na zlecenie firmy Osram*, wielu polskich kierowców nie czuje się pewnie za kierownicą w nocy i unika podróży po zmroku. Ma to swoje uzasadnienie, ponieważ jazda wieczorem i w nocy, chociaż zajmuje najczęściej mniej czasu, jest bardziej męcząca niż jazda w dzień. Potwierdzają to odpowiedzi ankietowanych – aż 45% osób stwierdziło, że nocna jazda jest krótsza, a jednocześnie 40% ankietowanych przyznało, że nie lubi prowadzić auta po zmroku. Tylko dla jednej trzeciej liczby badanych podróżowanie za dnia i nocą nie stanowiło żadnej przeszkody.

Co piąty kierowca przyznał, że unika jazdy po zmroku, a u co dwudziestego wywołuje ona strach. W badaniu pojawiła się także wyraźna różnica w odpowiedziach udzielanych przez kobiety i mężczyzn – to panie najczęściej czują się niepewnie na nieoświetlonej drodze.

Jak się okazało, dyskomfort związany z nocną jazdą często spowodowany jest źle ustawionymi, oślepiającymi nas reflektorami innych samochodów (ten powód wskazało 70% ankietowanych kierowców), co ma swoje odzwierciedlenie w badaniu, które przeprowadził Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie – tylko w 1% wyrywkowo sprawdzanych aut oba reflektory były prawidłowo ustawione. Dlatego warto kontrolować ustawienie reflektorów, np. po wymianie żarówki (nawet od producenta, który gwarantuje powtarzalność geometrii żarnika).

Kolejnym problemem związanym z jazdą po zmroku, na który wskazała ponad połowa ankietowanych kierowców, są słabo widoczni, poruszający się poboczem drogi piesi i rowerzyści. Także w tym wypadku możemy postarać się o kontrolę obu reflektorów oraz zadbać o odpowiednie parametry żarówek, np. poszukać takich, które mają większy zasięg od standardowych, dzięki czemu na ciemnej drodze szybciej zauważymy pieszego lub rowerzystę.

Warto także wymienić pozostałe odpowiedzi ankietowanych, którzy stwierdzili, że na poprawę bezpieczeństwa na drodze miałyby wpływ: lepsze oświetlenie dróg poza terenem zabudowanym i zabezpieczenia dróg przed wtargnięciem na jezdnię dzikich zwierząt.

Badanie przeprowadził Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy Osram w styczniu 2014 r. na grupie reprezentatywnej polskich kierowców, korzystających z samochodu co najmniej raz w tygodniu, liczącej 1041 osób.