Dołącz do nas

Porady Klimatyzacja samochodowa. Jak o nią dbać?

20-05-2017

Klimatyzacja samochodowa. Jak o nią dbać?

Sprawnie działający system chłodzenia wewnątrz auta gwarantuje nie tylko komfort, ale także bezpieczeństwo. By tak było, konieczny jest regularny przegląd, najlepiej w wyspecjalizowanych do tego serwisach.

Klimatyzację należy serwisować raz do roku przed sezonem letnim. Jeżeli nie była używana przez około pół roku, również warto przeprowadzić kontrolę niezależnie od tego, kiedy ostatnio to robiliśmy. Podczas wizyty w serwisie należy sprawdzić ilość czynnika chłodniczego, szczelność układu, a także poprawność działania wszystkich jego elementów. Ponadto trzeba dokonać dezynfekcji toru nawiewu powietrza do kabiny. Zalecane jest przeprowadzenie takiego zabiegu przed sezonem letnim i po jego zakończeniu. Warto też pamiętać o wymianie filtra kabinowego (pyłkowego) – minimum raz na rok.

Oczywiście klimatyzacja, podobnie jak każdy inny układ mechaniczny, również może ulec awarii. Co powinno zaniepokoić kierowców w czasie eksploatacji?

Słaba wydajność klimatyzacji i niedostateczne chłodzenie, to jedne z najczęstszych awarii, z jakimi kierowcy zgłaszają się do serwisów. Przyczyn może być kilka, m.in. zbyt niski poziom czynnika chłodzącego, spowodowany nieszczelnością układu, a także zbyt rzadkim serwisowaniem lub mocno zanieczyszczony filtr przeciwpyłkowy. Powodem niskiej wydajności klimatyzacji może też być zabrudzenie skraplacza klimatyzatora lub chłodnicy silnika. Mimo iż ta ostatnia znajduje się za skraplaczem, jej zanieczyszczenie powoduje słaby przepływ powietrza chłodzącego skraplacza. Należy też zwrócić uwagę na pracę kompresora klimatyzatora, którego obniżona wydajność, wynikająca np. ze zużycia eksploatacyjnego, również może zmniejszyć skuteczność działania klimatyzacji.

Kolejny problem stanowi nieprzyjemny zapach wydobywający się z kratek nawiewów w czasie pracy klimatyzacji, który powoduje duży dyskomfort podczas podróży. To znak, że w układzie zaczęły rozmnażać się grzyby. W takiej sytuacji konieczne jest czyszczenie parownika przy użyciu aktywnej pary wprowadzanej do kanałów wentylacyjnych. Profilaktycznie stosuje się metodę ozonowania, używając odpowiednich urządzeń.

Przy dużych zaniedbaniach serwisowych lub braku filtra kabinowego konieczne może być nawet wymontowanie parownika, co znacznie podnosi koszty naprawy. Kierowcy sami również mogą zadbać o jego czystość, włączając przed zakończeniem jazdy na chwilę ogrzewanie na zamkniętym obiegu. Pomoże to osuszyć parownik i zapobiegnie osadzaniu się drobnoustrojów. Nie wolno bagatelizować tego problemu, ponieważ brudny układ klimatyzacji może być przyczyną problemów zdrowotnych alergii lub chorób układu oddechowego. Szczególnie narażone są na to dzieci – mówi Leszek Archacki z serwisu Premio.

Z wizytą w serwisie nie należy też zwlekać w przypadku pojawienia się hałasu przy uruchamianiu klimatyzacji. Jego przyczyną może być poślizg paska klinowego (zbyt luźny pasek lub zużycie zewnętrznego łożyska w kole pasowym), uszkodzenie sprzęgła sprężarki, poluzowania jej mocowania lub awaria tego elementu, np. wskutek zatarcia.

Wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że sprawny układ klimatyzacji to także gwarancja ich bezpieczeństwa na drodze. Dlaczego? Gdy w sezonie letnim, podczas jazdy w kabinie panuje przyjemny chłód, kierowca zachowuje koncentrację, lepszą spostrzegawczość oraz zdolność do reakcji. Wielu użytkowników zapomina też, że klimatyzacja wykazuje zalety również w czasie innych pór roku, np. osusza powietrze wprowadzane do wnętrza auta i tym samym zapobiega parowaniu szyb.

Utrzymywanie klimatyzacji w ciągłej pracy ma jeszcze jedno ważne zadanie – chroni układ, a szczególnie jego najdroższy i najbardziej skomplikowany element jakim jest sprężarka, przed przedwczesnym zużyciem i kosztownymi naprawami.

Przy używaniu klimatyzacji warto też przestrzegać kilku zasad, które pomogą nam efektywniej z niej korzystać oraz uniknąć negatywnych dla zdrowia skutków: 

1. Jeśli wsiadamy do rozgrzanego auta, warto na kilka chwil otworzyć wszystkie okna. Spowoduje to szybszą wymianę powietrza w kabinie.

2. By uniknąć szoku termicznego, w czasie silnych upałów nie należy ustawiać zbyt niskiej temperatury wewnątrz kabiny. Różnica między tą panująca na zewnątrz, a w środku pojazdu nie powinna przekraczać 10 stopni Celsjusza.

3. Strumień zimnego powierza należy ustawić na przednią szybę i nogi.

4. Lepiej zwiększać wydajność wentylatora niż zmniejszać temperaturę.

 

Źródło: Goodyear



Komentarze