Wróć na górę
Jak zmieniały się wymagania dotyczące obowiązkowych systemów bezpieczeństwa w samochodach?
10
04.2017

Jak zmieniały się wymagania dotyczące obowiązkowych systemów bezpieczeństwa w samochodach?

Na świecie rocznie ginie 1,24 mln osób, dziennie średnio 3 400 osób. Unia Europejska jest mocno zdeterminowana i podejmuje szerokie działania, by ograniczyć liczbę ofiar wypadków drogowych. Sukcesem jest zmniejszenie liczby ofiar wypadków z 54 300 w 2001 roku, do 26 112 w 2015 roku. Mimo to szacuje się, że koszty finansowe związane z wypadkami śmiertelnymi i powstałymi w ich wyniku obrażeniami, wynoszą około 100 mld euro rocznie. 

Z przeprowadzonych badań wynika, że 95% wypadków drogowych w pewnym stopniu wynika z ludzkich błędów. Tymi najczęściej popełnianymi są: nadmierna prędkość, rozproszenie oraz nietrzeźwość. W związku z tym jeden z kierunków działań prewencyjnych skoncentrowany jest na takim podejściu do budowy i wyposażenia pojazdów, by ograniczać ludzkie błędy lub niwelować ich skutki. Szczególne zabezpieczenia dotyczą niechronionych użytkowników dróg, jak również pasażerów pojazdów, którzy ze względu na swój wiek – dzieci i osoby starsze, są szczególnie narażeni w wypadku.

Od momentu powstania samochodu, konstruktorzy udoskonalali jego budowę, powodując, że stawał się bezpieczniejszy. W latach 60. wprowadzono pasy bezpieczeństwa, które później udoskonalono, stosując pasy trzypunktowe. W latach 70. zaczęto stosować foteliki dla dzieci, w 80. pojawiły się pierwsze poduszki powietrzne. W międzyczasie w samochodach zaczęto instalować pierwsze elektroniczne systemy: ABS (Anti-Lock Braking System) – system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania i ESC (Electronic Stability Control) – system stabilizujący tor jazdy samochodu. Działania te, choć w dobrym kierunku, nie miały charakteru powszechnego.

Unia Europejska zaczęła również wydawać regulacje prawne, których celem było i jest wdrażanie rozwiązań uznanych za poprawiające bezpieczeństwo nowych samochodów. W ciągu ostatnich 15 lat wprowadzono obowiązek stosowania w samochodach takich rozwiązań, jak: elektroniczne systemy wspomagające ABS, ESC, światła do jazdy dziennej, system monitowania ciśnienia w oponach, system przypominający o konieczności zapinania pasów czy system ISOFIX. Dodatkowo część rozwiązań kierowana jest bezpośrednio do samochodów ciężarowych i busów: LDW (Lane Departure Warning) – system zapobiegający niezamierzonemu zjechaniu z pasa oraz AEB (Advanced Emergency Braking) – system informujący kierowcę o możliwości zderzenia i uruchamiający układ hamulcowy w celu uniknięcia lub zminimalizowania skutków tego zderzenia.

Każdy z tych elementów pozwala na zredukowanie ryzyka śmierci lub poważnych obrażeń. Dla przykładu zapinanie pasów z przodu redukuje to ryzyko o 50%, a zapięte pasy na tylnej kanapie obniżają to ryzyko o 75%.

Prace nad nowymi rozwiązaniami trwają cały czas. Od marca 2018 roku każdy nowy samochód wyprodukowany w Unii Europejskiej będzie musiał być wyposażony w system ecall. System ten będzie umożliwiał automatyczne bądź ręczne wezwanie pomocy i będzie częścią systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. W kolejnych latach mają być prowadzone prace nad rozwojem i udoskonalaniem elementów bezpieczeństwa czynnego (tak jak: automatyczne hamowanie awaryjne, wspomaganie utrzymania pasa ruchu, wykrywanie senności i rozproszenia) oraz biernego (w tym pulsacyjne światła informujące o hamowaniu awaryjnym, alkomaty blokujące zapłon, czy rejestrator zdarzeń drogowych). Również samochodom ciężarowym poświęcana jest uwaga, a w szczególności dalsze udoskonalanie pola bezpośredniej widoczności, zabezpieczania pojazdu i naczepy przed wjechaniem w tył i bok – tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.

Z dużą wrażliwością podchodzi się do zagadnienia zwiększania bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego poprzez wyposażanie pojazdów w systemy wykrywania pieszych i rowerzystów, także z tyłu pojazdu – system połączony z systemem automatycznego hamowania awaryjnego, tak by byli oni „widoczni” także przy cofaniu. Dodatkowym wsparciem dla działań UE są działania prowadzone przez Euro NCAP – program oceny konsumenckiej i klasyfikacji samochodów. Dzięki takiemu działaniu producenci dokładają starań, by ich samochody były wyposażone w najnowocześniejsze technologie, nie tylko te które są wymagane przepisami.

Suma tych działań powoduje, że europejskie drogi są najbezpieczniejsze na świecie, ale wciąż do celu jest daleko. Wielkie nadzieje pokładane są w pełnej automatyzacji pojazdów. Czy autonomiczne samochody wystarczą? Dowiemy się w ciągu najbliższych dwudziestu, trzydziestu lat. Teraz najważniejsza jest edukacja, by ludzkich błędów było jak najmniej.

Źródło: ŠKODA