Wróć na górę
Jak nie zasnąć za kółkiem? Fakty i mity
15
04.2017

Jak nie zasnąć za kółkiem? Fakty i mity

Kierowcy często decydują się kontynuować podróż pomimo zmęczenia. Chcą zaoszczędzić czas, szybko dotrzeć do celu. Sięgają po strategie, które tylko częściowo są skuteczne, poprawiają samopoczucie na krótki moment. Jak więc nie zasnąć za kółkiem? Obalamy mity. 

Porozmawiaj z pasażerem – CZĘŚCIOWO PRAWDA

Rozmowa z pasażerem nie tylko pozwala podtrzymać czujność i zmniejsza poczucie zmęczenia trasą. Wiele danych wskazuje również na to, że rozmawianie podczas jazdy z pasażerem wywiera pozytywny wpływ na przebieg i bezpieczeństwo jazdy. Rozmawianie z pasażerem, w odróżnieniu od rozmawiania przez telefon, jest mniej obciążające oraz powoduje mniej błędów i kolizji. Tylko 31% kierowców rozmawiających przez telefon zdejmuje nogę z gazu i dostosowuje prędkość do utrudnionych warunków na drodze, natomiast robi to 69% kierowców, którym towarzyszy pasażer i 56% kierowców jadących samemu i nieprowadzących rozmowy.

Jednak należy pamiętać, że rozmowy wzbudzające silne emocje rozpraszają uwagę kierowcy. Priorytetem dla kierowcy staje się regulacja emocji i większa uwaga przykładana do pozbycia się nieprzyjemnego stanu emocjonalnego. Podobnie dzieje się, jeśli rozmowa wymaga podjęcia przez kierowcę ważnych, ale niezwiązanych z kierowaniem, decyzji.

Zadbaj o zmiennika – PRAWDA

Jest to jeden z trzech, obok postoju i drzemki, najbardziej niezawodnych sposobów na odpoczynek i uniknięcie wypadku spowodowanego zmęczeniem.

Zadzwoń do bliskiej osoby – MIT

Choć rozmawianie przez zestaw głośnomówiący jest w Polsce zgodne z prawem, stanowi niemal takie samo ryzyko, jak prowadzenie rozmowy bez zestawu – tracimy z pola widzenia nawet 50% informacji o sytuacji drogowej, a aktywność obszarów mózgu odpowiedzialnych za widzenie zmniejsza się o 37% – dostrzegamy tylko to, co wprost przed nami, a pomijamy to, co się dzieje na peryferiach pola widzenia. Istnieje więc poważne ryzyko, że nie dostrzeżemy, np. pieszego wchodzącego na jezdnię lub nadjeżdżającego z prawej strony rowerzysty.

Unikaj nadmiernego ciepła w samochodzie – CZĘŚCIOWO PRAWDA

Powszechnie wiadomo, że zbyt wysoka temperatura we wnętrzach domów i aut nie jest sprzyjająca dla organizmu człowieka, jednak jej obniżenie – poza chwilową złudną poprawą samopoczucia – nie zredukuje zmęczenia kierowcy, na które jedynym remedium jest odpoczynek.

Żuj gumę – PRAWDA

Żucie gumy przyczynia się do obniżenia senności w ciągu dnia i wzmaga czujność. Podobny efekt zaobserwowano wśród kierowców trenujących jazdę na symulatorach. Kierowcy żujący gumę w mniejszym stopniu przekraczali dozwoloną prędkość oraz lepiej „trzymali się drogi” niż kierowcy w warunkach kontrolnych.

Słuchaj głośnej muzyki – CZĘŚCIOWO PRAWDA

60% kierowców twierdzi, że muzyka pomaga im w walce ze zmęczeniem (Europejski Baromert Odpowiedzialnej Jazdy, 2016). Jednak słuchanie muzyki nie powinno zastępować regularnego odpoczynku w trasie. Muzyka rzeczywiście pozytywnie przyczynia się do sprawności za kierownicą. Kierowcy, którzy słuchali muzyki – w porównaniu do tych, którzy jej nie słuchali – lepiej dostosowywali swoją prędkość do prędkości poprzedzającego ich samochodu oraz częściej unikali zderzenia z samochodem niespodziewanie wyjeżdżającym z parkingu.

Włączenie muzyki pobudza organizm. Muzyka spełnia swoją pobudzającą funkcję niezależnie od poziomu głośności. Największy wzrost pobudzenia zauważymy w pierwszych 20 minutach jazdy z towarzyszeniem muzyki.

Zjedź na krótki postój – PRAWDA

Oczywiście postój – zamiast stanowić ostateczność – powinien być uznawany za pierwszą zasadę zmęczonego kierowcy. Na tle innych narodów europejskich, polscy kierowcy prowadzą pojazd bez odpoczynku rekordowo długo. Podczas podróży zatrzymują się na odpoczynek po 3 godzinach 54 minutach prowadzenia samochodu. Tymczasem zalecenia wskazują, by robić przerwy w podróży co 2 – 2,5 godziny lub kiedy poczujemy się znużeni

Utnij sobie drzemkę – PRAWDA

Drzemka to jedna z najbardziej skutecznych i najmniej kontrowersyjnych metod regeneracji organizmu. Trwająca od 2 do 5 minut jest w stanie efektywnie wyeliminować senność, natomiast drzemka trwająca od 5 do 20 minut poprawia koncentrację, żywotność i sprawność fizyczną.

W podróży warto także uszanować rytm dobowy człowieka. Najbardziej ryzykowne godziny do prowadzenia samochodu to okolice godziny 4 w nocy, kiedy występuje największe ryzyko mikrodrzemki oraz godzina 14, kiedy spowalniają wszystkie procesy i sprawność kierowcy jest obniżona.

Źródło: Zendriving