Jak działają poduszki bezpieczeństwa?
Poduszki bezpieczeństwa już od kilkunastu lat są jednym z kluczowych rozwiązań pomagających wydatnie zmniejszyć skutki wypadków. Na jakiej zasadzie działają?
Jeszcze kilka lat temu standardem były dwie poduszki znajdujące się naprzeciwko kierowcy i siedzącego z przodu pasażera. Następnie pojawiły się rozwijane z podsufitki kurtyny gazowe zakrywające cały rejon bocznych szyb samochodu, chroniące osoby w środku przed uderzeniami i odłamkami oraz wypadnięciem przez okno. Kierowcy współczesnych modeli mogą liczyć także na pomoc poduszek bocznych z przodu i z tyłu, chroniących rejon bioder i klatki piersiowej. Kolejnym z wynalazków jest poduszka kolanowa kierowcy – jej celem jest ochrona kolan kierowcy w trakcie zderzenia czołowego, ale ma ona też pozytywny wpływ na ustalenie odpowiedniej pozycji bioder i całego tułowia w momencie ekstremalnych przeciążeń.
Jak działają?
Poduszka bezpieczeństwa złożona jest z trzech elementów: poduszki wykonanej z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej, jednostki sterującej działającej jako układ uaktywniający i generatora gazu aktywowanego zapalnikiem. O jej aktywacji decyduje jednostka sterująca, która nieustannie zbiera szereg informacji z różnych czujników: akcelerometrów, czujników nacisku i ciśnienia, dźwięku, czy układu hamulcowego. W momencie uruchomienia poduszka napełnia się gazem (mieszaniną z udziałem azotu większym niż w powietrzu) w czasie zaledwie 20-30 milisekund. Sama reakcja jednostki sterującej i decyzja o wyzwoleniu poduszki następuje w przeciągu 15-30 milisekund, dzięki czemu układ jest w stanie błyskawicznie zareagować na wszelkie sytuacje drogowe i przygotować na nie pasażerów.
Zasady bezpiecznej jazdy
Przy wszystkich zaletach poduszek bezpieczeństwa pamiętajmy, że dla ratowania życia mogą one działać w bezkompromisowy sposób – zdarzają się przypadki, że poduszka bezpieczeństwa złamie nos, uszkodzi słuch albo podbije oczy, by uchronić pasażera przed poważniejszymi konsekwencjami zdrowotnymi.
Pamiętajmy o odpowiedniej pozycji za kierownicą – wiele osób jeździ z oparciem zbyt odchylonym do tyłu, co w trakcie wypadku może prowadzić do rozległych obrażeń ciała wskutek dużego przeciążenia, szczególną krzywdę czyniąc kręgosłupowi.
Osoby jeżdżące w okularach powinny mieć świadomość, że istnieje duże prawdopodobieństwo skaleczeń skory wokół oczu oraz uszkodzeń gałek ocznych. Natomiast osoby nienoszące okularów są bardziej narażone na krzywdy wywołane środkami chemicznymi znajdującymi się w poduszce.
Jeżeli przewozimy dziecko w foteliku na przednim siedzeniu pamiętajmy, żeby wyłączyć poduszkę czołową, gdy fotelik jest ustawiony tyłem do kierunku jazdy, a pozostawić aktywną, kiedy ustawiony jest przodem.