Wróć na górę
Gdy zima zaskoczy kierowców
10
12.2014

Gdy zima zaskoczy kierowców

W warunkach zimowych, kiedy droga hamowania przy 80 km/h wynosi prawie o 1/3 więcej niż na suchej nawierzchni, umiejętności kierowców przechodzą poważny sprawdzian. Zanim pojawi się pierwszy śnieg, warto przypomnieć sobie kilka zasad. Jak zachować się na śliskiej nawierzchni? Jak wyjść z poślizgu? Jak i kiedy hamować?

Dobrze rozplanuj czas

Wydłużony czas dojazdu, piesi poruszający się dużo wolniej po śliskiej nawierzchni, brak opon zimowych – te czynniki często zaskakują drogowców. Co roku powtarza się ten sam scenariusz – zima zaskakuje większość z nas. Jak nie popełniać tego błędu? Kiedy widzimy, że za oknem leży śnieg, a temperatury są niskie, warto założyć sobie o 20-30 procent więcej czasu na dojazd do wyznaczonego miejsca. Unikniemy dzięki temu zbędnego stresu, a co za tym idzie zmniejszymy ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze – radzi Zbigniew Weseli, Dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Oczywiście nasz samochód powinien być dobrze przygotowany do jazdy w takich warunkach. Wcześniej wymienione opony i przegląd techniczny auta to czynności niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa, gdy zastanie nas zimowa aura.

Hamowanie na ślizgawce

Znacznie wydłużona droga hamowania to coś, na co w zimie musi przygotować się każdy kierowca. Zachowanie odpowiedniego odstępu od samochodu jadącego przed nami to klucz do bezpiecznej jazdy i uniknięcia niepotrzebnych, stresujących sytuacji, stłuczek, a nawet wypadków. Pamiętajmy, aby przed skrzyżowaniem rozpocząć proces zatrzymywania wcześniej niż zwykle i delikatnie nacisnąć pedał hamulca. Sprawdzimy tym samym stan oblodzenia nawierzchni, ocenimy przyczepność kół, a w efekcie zatrzymamy samochód w odpowiednim miejscu – doradzają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wynosi 60 metrów, na mokrym – prawie 90 metrów, a na lodzie może wynieść nawet 270 metrów!

Zbyt gwałtowne i nieumiejętne hamowanie może doprowadzić do poślizgu auta. Kierowcy nieprzygotowani na taką ewentualność, wpadają w panikę i maksymalnie dociskają pedał hamulca, co tylko pogarsza sytuację i uniemożliwia kontrolowane wyprowadzenie pojazdu z poślizgu.

Jak wyjść z poślizgu

Istnieją dwa pojęcia opisujące poślizg: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterowność, kiedy to przednie koła tracą przyczepność, a do poślizgu dochodzi w czasie skrętu. Wyprowadzenie z poślizgu podsterownego jest całkiem proste i nie potrzeba do tego dużych umiejętności. Wystarczy przede wszystkim zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć kąt skrętu kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie przednich kół i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy – wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Poślizg tylnych kół jest trudniejszy do skorygowania i bywa niebezpieczny, jeśli utraci się nad nim kontrolę. Wtym przypadku należy wykonać kierownicą kontrę, aby naprowadzić samochód na prawidłowy tor jazdy. Na przykład, gdy wpadamy w poślizg na zakręcie w lewo, reagujemy obracając kierownicą w prawo aż do momentu odzyskania kontroli nad samochodem.

Źródło: Renault