Wróć na górę
Filtry samochodowe
07
07.2014

Filtry samochodowe

Z usterką w samochodzie jest jak z chorobą – lepiej zapobiegać, niż leczyć. Kluczem do sprawnego działania samochodu jest jego odpowiednie używanie oraz eksploatacja. Postępowanie według wskazówek producenta, nawet przy tak niewielkich i pozornie nieistotnych elementach, jak filtry, przekłada się na wieloletnią i bezproblemową pracę auta.

W samochodach osobowych można spotkać się z czterema podstawowymi filtrami: oleju, paliwa, powietrza oraz kabinowym. Może być ich także więcej (np. samochody z silnikami Diesla są wyposażone również w filtr cząstek stałych, oczyszczający gazy spalinowe z sadzy i popiołu).

Zadaniem oleju silnikowego jest zmniejszenie tarć i temperatury w silniku. Wraz z eksploatacją samochodu olej zanieczyszcza się pozostałościami po niespalonym paliwie, pyłami, sadzami i innymi cząstkami. Znacząco obniżają one efektywność oleju, co może doprowadzić do dużej awarii silnika. Wymianę filtru oleju zaleca się przeprowadzać razem z wymianą samego oleju (mniej więcej co 15 tysięcy kilometrów). Jeżeli jednak silnik naszego auta często pracuje na wysokich obrotach (np. ponieważ często wyjeżdżamy w długie, autostradowe trasy), warto zarówno olej, jak i filtr oleju wymienić nieco wcześniej.

Filtr paliwa odpowiedzialny jest za wychwycenie zanieczyszczeń w paliwie. Jego wymiana jest zalecana średnio co 30 tysięcy kilometrów (choć niektórzy producenci wydłużają ten okres nawet do 120 tysięcy kilometrów). Niemniej jednak posiadaczom aut z silnikiem Diesla zaleca się wymianę przed każdą zimą, bez względu na przebieg. Z oleju napędowego w niskiej temperaturze wytrąca się bowiem parafina, która musi zostać wychwycona przez filtr paliwa. Wyeksploatowany filtr paliwa może zostać całkowicie zapchany przez parafinę, dlatego warto wymienić go na nowy przed zimą.

W procesie spalania paliwa niezbędne jest także powietrze. Podobnie jak paliwo, powinno ono być pozbawione szkodliwych zanieczyszczeń. Dlatego też powietrze, zanim zostanie dostarczone do silnika, zostaje oczyszczone przez filtr powietrza. Zabrudzony filtr wpływa m.in. na zwiększenie spalania. Choć jego wymiana jest zalecana średnio co 15 tysięcy kilometrów, to ze względu na łatwy dostęp i prostą, wzrokową ocenę zabrudzenia stan jego czystości można oceniać co miesiąc i wymienić filtr, gdy tylko zajdzie taka potrzeba.

Ostatnim z podstawowych filtrów jest filtr kabinowy, zwany także przeciwypyłkowym. W odróżnieniu od innych filtrów nie wpływa on na pracę silnika, ale oczyszcza powietrze, którym oddychają kierowca i pasażerowie samochodu. Wymienić go należy minimum raz na rok, choć z pewnością nie zaszkodzi zrobić to dodatkowo przed wakacyjnym wyjazdem z rodziną – komfort podróży będzie dużo wyższy. Warto także rozejrzeć się za filtrem kabinowym z węglem aktywnym. W odróżnieniu od standardowych filtrów kabinowych za filtrację odpowiedzialne są w nim włókna węglowe, a nie papierowe – te drugie po jakimś czasie nasiąkają wilgocią i wydajność filtru wtedy znacznie spada.