Wróć na górę
Co oznaczają skróty motoryzacyjne?
18
04.2015

Co oznaczają skróty motoryzacyjne?

AFL, ASR, ESP czy BAS to skróty, które możemy niejednokrotnie usłyszeć w warsztatach czy sklepach motoryzacyjnych. To terminy związane z nowoczesnymi systemami montowanymi w pojazdach. Powinni je znać nie tylko specjaliści, ale także właściciele samochodów. 

ABS

Termin ABS (ang. Anti-Lock Braking System) to jeden z najpopularniejszych i najprostszych skrótów. związanych z motoryzacją. Oznacza układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. Pomaga uniknąć wielu zjawisk występujących po zablokowaniu kół, do których można zaliczyć utratę pełnej kontroli nad pojazdem albo ściąganie samochodu na jedną stronę. System umożliwia skręcanie, czyli ominięcie przeszkody podczas pełnego hamowania. Warto wiedzieć, że wszystkie samochody, które zostały dopuszczone do ruchu po 1 maja 2004 na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w ten system.

ASR

ASR, czyli system kontroli trakcji (ang. Acceleration Slip Regulation) odpowiada za niedopuszczenie do nagłego poślizgu kół podczas wciskania przez kierowcę pedału gazu, czyli do tzw. buksowania. W momencie, gdy rozpoznany zostanie poślizg któregokolwiek z kół, zmniejszana jest jego prędkość. Inne nazwy tego układu to DSC (ang. Dynamic Stability Control) lub TCS (Traction Control System).

ESP

Zadaniem układu ESP (ang. Electronic Stability Program) jest stabilizacja toru jazdy samochodu w czasie, gdy kierowca pokonuje zakręt. Przejmuje on wtedy kontrolę nad połączonymi ze sobą systemami ABS i ASR. Jeżeli czujniki wykryją tendencję do „wypadania” samochodu z zakrętu, system uaktywnia się samoczynnie i przyhamowuje jedno lub kilka kół. Producenci samochodów nazywają ten system również VSC (ang. Vehicle Skid Control) lub STC (ang. Stability Traction Control).

BAS

BAS (ang. Brake Assist System) to system wspomagania hamowania, który w znacznym stopniu pomaga kierowcy w chwili wymagającej nagłego zatrzymania się samochodu. System, współpracując z układem ABS, w chwili gdy kierujący naciska gwałtownie pedał hamulca, zwiększa maksymalnie ciśnienie w układzie hamulcowym, dzięki czemu pozwala na uzyskanie jak największej siły hamowania. W niektórych pojazdach wraz z uruchomieniem systemu BAS zaczynają pulsować również światła awaryjne, ostrzegając tym samym innych kierowców o nagłym hamowaniu.

AFL

W nowoczesnych samochodach montuje się coraz częściej światła adaptacyjne. W tym kontekście używany jest często skrót AFL (ang. Adaptive Forward Lighting). Światła te pozwalają na odpowiednie doświetlenie pokonywanych zakrętów. Istnieją dwa główne typy świateł adaptacyjnych: umożliwiające statyczne doświetlanie zakrętów (gdzie oprócz zwykłych świateł mogą się włączać również światła dodatkowe, np. przeciwmgielne skierowane w bok), a także dynamiczne doświetlanie zakrętów (snop światła padający z reflektora głównego podąża za ruchami kierownicy).

ACC

ACC (ang. Adaptive Cruise Control), zwany także ICC (ang. Intelligent Cruise Control) to system określany jako adaptacyjny tempomat. Po ustaleniu prędkości, z jaką chcemy jechać i odległości od pojazdów przed nami, samoczynnie operuje on pedałami gazu i hamulca. System możemy wyłączyć poprzez użycie pedału hamulca, mocniejsze dodanie gazu lub poprzez sterowanie kierownicy. ACC/ICC najlepiej sprawdza się podczas podróży po autostradach, a także na drogach szybkiego ruchu.

Źródło: moto.wp.pl