Wróć na górę
Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych
30
07.2016

Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych

Mimo że liczba wypadków na przejazdach kolejowych maleje, to wciąż aż 98% nieszczęśliwych zdarzeń jest skutkiem nierespektowania przez kierowców zasad bezpieczeństwa, ignorowania znaków drogowych, czerwonych świateł i omijania rogatek. Od początku 2016 roku doszło do 90 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów na przejazdach kolejowych, w tym 18 osób zostało ciężko rannych, a 29 osób zabitych.

Niemal codziennie docierają do nas informacje o wypadkach na przejazdach kolejowych, które mają tragiczne następstwa: „9 czerwca 2016 r. o godz. 18.41 na przejeździe kolejowo-drogowym pod Szczytnem (woj. warmińsko-mazurskie), samochód osobowy marki Fiat wjechał pod pociąg osobowy. Dwie osoby zginęły”*. W razie nagłego wtargnięcia samochodu na przejazd kolejowy maszynista nie ma żadnych szans, by uniknąć wypadku, a samochód ulega niemal zawsze całkowitemu zniszczeniu (Lokomotywa pociągu waży średnio 80 ton, co sprawia, że siła, z jaką uderza w samochód jest proporcjonalna do siły, z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet 2 kilometry!*)

Najczęściej popełniane wykroczenia

Ponad 1000 przejazdów kolejowych w Polsce jest wyposażonych w monitoring, który na bieżąco kontroluje sytuację na drodze, mimo to ilość wypadków i kolizji potwierdza, że bezpieczeństwo zależy od właściwego zachowania kierowców. Najczęściej popełniane wykroczenia to*:

  • brak reakcji na znak drogowy „STOP” i krzyż św. Andrzeja,
  • wjazd na przejazd w czasie zamykania rogatek,
  • omijanie półrogatek,
  • brak reakcji na sygnalizację świetlną i dźwiękową informującą o zbliżającym się pociągu.

Jak zachować bezpieczeństwo?

Przede wszystkim, zbliżając się do przejazdu kolejowego, jesteśmy zobowiązani zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory upewnijmy się (obserwując i nasłuchując), czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz utrzymujmy auto z taką prędkością, abyśmy mogli zatrzymać się w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej. Odpowiednio wcześnie zmieńmy bieg, by możliwie płynnie i szybko przekroczyć przejazd (zakazane jest dokonywanie zmiany biegów na przejeździe kolejowym).

Pamiętajmy, by nie zatrzymywać pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 metrów od niego. Dodatkowo nie wyprzedzajmy drugiego pojazdu na przejeździe kolejowym, a także nie omijajmy pojazdu oczekującego na otwarcie rogatek, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu. Zabronione jest objeżdżanie opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżanie na przejazd, jeżeli zostało rozpoczęte ich opuszczanie lub podnoszenie nie zostało zakończone.

* bezpieczny-przejazd.pl