Wróć na górę
Przyciemniane szyby
12
10.2016

Przyciemniane szyby

Kierowcy często poszukują rozwiązań, które zwiększą komfort użytkowania samochodu. Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz możliwości pozwalających na modyfikację samochodu. Jedną z nich jest przyciemnianie szyb. Zabieg ten może podnieść komfort użytkowania samochodu pod warunkiem, że zostanie przeprowadzony z uwzględnieniem obowiązujących przepisów i norm.

Art. 66, ust. 1 pkt 5 Prawa o ruchu drogowym, mówi, że pojazd uczestniczący w ruchu drogowym ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby zapewniał dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu. Kierowca auta osobowego musi ze swojego miejsca mieć niczym nieograniczone pole widzenia w obrębie kąta 180 stopni, od 90 stopni z lewej strony przez przód do 90 stopni z prawej strony.

W regulaminie Europejskiej Komisji Gospodarczej znalazł się zapis, który precyzyjnie określa, że na szybach innych niż przednie (przednia czołowa i przednie boczne) i takich, które nie mają wpływu na pole widzenia kierowcy można stosować przyciemnienia przepuszczalności światła mniejszej niż 70%. Przednia szyba czołowa i przednie boczne powinny zapewnić przepuszczalność światła na poziomie 75%.

W słoneczne dni przyciemniane szyby ograniczają nagrzewanie się wnętrza pojazdu, chronią tapicerkę i kokpit przed szkodliwymi promieniami słońca. Wpływają przez to na komfort podróżowania i wydajność klimatyzacji – tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.

Kierowcy, którzy chcą przyciemnić szyby, mogą skorzystać z oklejenia szyb folią samochodową (tańsze rozwiązanie) lub skorzystać z przyciemnienia metodą piecową. Piecowe przyciemnianie szyb polega na metalizacji szkła tlenkami tytanu. Metoda ta daje dobre i trwałe efekty, ale jest dość droga. Koszt takiej usługi wynosi ok. 1000–1500 zł w zależności od rodzaju pojazdu. Oklejenie folią daje duże możliwości doboru koloru przyciemnienia, natomiast minusem może być eksploatacja, a także bezpieczeństwo. Bardzo trudno rozbić szybę oklejoną folią, co będzie istotne w sytuacjach awaryjnych. Istnieje również ryzyko ich mechanicznego uszkodzenia i niewielkiej trwałości. Metoda piecowa gwarantuje wysoką jakość, trwałość i odporność na zarysowania, ale dostępny jest mniejszy wybór kolorów.

Odpowiednia widoczność to klucz do bezpieczeństwa. Na jej straży stoją przepisy prawa. Z punktu widzenia kierowcy żaden argument, ekonomiczny czy użytkowy, nie powinien być ważniejszy. Wszelkie modyfikacje przed zainstalowaniem skonfrontujmy z możliwymi scenariuszami awaryjnych sytuacji – może ten zabieg pozwoli uniknąć tragicznych usprawnień.

Źródło: ŠKODA