Wróć na górę
Badaj auto
04
01.2017

Badaj auto

Sprawność techniczna pojazdu jest kluczowym elementem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najczęściej stwierdzane przez policję usterki w pojazdach, które uczestniczyły w wypadkach drogowych, to: braki w oświetleniu (54%), braki w ogumieniu (18,5%) oraz usterki układu hamulcowego (14%)*. Właściciel jest zobowiązany do regularnych badań technicznych swojego samochodu, ale pozytywne przejście takich badań nie zwalnia z bieżącego dbania o pełną sprawność auta.

Oświetlenie czy stan ogumienia kierowca może sprawdzać samodzielnie. W wielu samochodach odpowiednie systemy informują o awarii oświetlenia czy obniżonym ciśnieniu w oponach. Jednak kwestia układu hamulcowego czy kierowniczego wymaga interwencji specjalistów. Jeśli przy hamowaniu słychać nietypowe dźwięki lub pedał hamulca nie działa tak jak zwykle, na przykład opada zbyt nisko na podłogę, trzeba natychmiast odstawić auto do warsztatu i nie poruszać się nim, dopóki problem nie zostanie zidentyfikowany i usunięty – wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Przy okazji sprawdzania oświetlenia trzeba pamiętać o kontroli kierunkowskazów i światła stopu. Kierowcy często zwracają uwagę tylko na te światła, których awarię mogą łatwo zauważyć, czyli światła mijania i drogowe – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Braki w oświetleniu nie tylko ograniczają możliwość obserwowania drogi przez kierowcę, ale zmniejszają jego widoczność dla innych uczestników ruchu. Niesprawne kierunkowskazy praktycznie uniemożliwiają poinformowanie innych kierowców o planowanym manewrze.

Na zachowanie samochodu w sytuacji awaryjnej na drodze ma także wpływ stan bieżnika i ciśnienie w oponach. W myśl obowiązujących w Polsce przepisów opony należy wymienić, kiedy bieżnik ściera się poniżej 1,6 mm. Zużyta opona nie odprowadza prawidłowo wody, co w trakcie opadów deszczu może być przyczyną poślizgu wodnego. Taka opona nie zachowuje także należytej przyczepności w warunkach zimowych. Niewłaściwe ciśnienie również wpływa niekorzystnie na przyczepność opony, np. wydłuża drogę hamowania – dodają trenerzy.

* policja.pl

Źródło: Renault