Wróć na górę
Jak dobrać akumulator do motocykla?
#1
porada

Jak dobrać akumulator do motocykla?

Czasami wybór odpowiedniego akumulatora do swojego pojazdu nie jest wcale taki oczywisty. Szczególne trudności mogą napotkać osoby, które nie znają się zbyt mocno na motoryzacji. Właśnie dlatego dzisiaj podpowiemy, jak dobrać akumulator do motocykla.

Jakie są typy akumulatorów?

W przypadku motocykli do wyboru jest kilka standardowych typów akumulatorów, np.:

  • żelowe,
  • bezobsługowe akumulatory AGM,
  • akumulatory AGM wymagające wstępnego zalania elektrolitem*,
  • akumulatory konwencjonalne wymagające zalania elektrolitem*.

* „Uwaga: akumulatory dostarczane w zestawie z pojemnikami z elektrolitem podlegają ograniczeniom sprzedaży w myśl przepisów UE 2019/1148. Sprzedaż elektrolitu klientowi końcowemu jest zakazana.  Akumulatory sucho ładowane należy napełnić elektrolitem przed przekazaniem ich klientowi końcowemu”.

Który będzie najlepszy?

Dobierając akumulator wykonany w jednej z poniższych technologii, powinieneś wziąć pod uwagę rodzaj posiadanej maszyny i jej zapotrzebowanie na energię:

1. Akumulatory motocyklowe żelowe, np. Exide GEL z gamy Motorbike & Sport to takie, w których elektrolit został zagęszczony żelem krzemionkowym, co poprawia parametry akumulatora pod względem pojemności, maksymalnej głębokości rozładowania oraz zakresu kątów przechyłu, w jakich może pracować. Wyjątkowość (i popularność wśród motocyklistów) akumulatorów żelowych polega na tym, że dzięki swoim parametrom są produktem najwyższej jakości (są instalowane na pierwsze wyposażenia w motocyklach BMW, nawet tych z serii K i R, w których występuje m.in. system ABS). Użytkownik akumulatora żelowego może liczyć na duży zapas mocy, szczelność zagwarantowaną na poziomie fabrycznym, możliwość instalacji pod kątem nawet 90° i aż 4-miesięczny maksymalny okres pozostawienia bez kontroli. Jeżeli motocykl odstawimy z naładowanym w pełni akumulatorem żelowym, to przez okres jesienno-zimowy wystarczy podładować go zaledwie raz, by kolejną wiosną bezproblemowo wrócić na drogę.

2. Akumulatory AGM wykonane są w technologii Absorbed Glass Mat, polegającej na „uwięzieniu” elektrolitu we włóknie szklanym. Masz dwie możliwości: możesz kupić akumulator AGM zalany elektrolitem już na etapie fabrycznym, np. Exide AGM Ready z gamy Motorbike & Sport lub wybrać tzw. sucho ładowany akumulator AGM, np. Exide AGM z gamy Motorbike & Sport, do którego dołączone są pojemniki z elektrolitem*. Czym się różnią? Pierwszy jest idealny do wysokiej klasy motocykli, pojazdów sportowych i pojazdów typu off-road, pozwala też na duży kąt nachylenia; drugi pasuje do większości zastosowań, ale ma mniejszą tolerancję na kąt przechyłu (do 45°). Inne parametry są prawie podobne.

3. Akumulatory konwencjonalne to klasyczne, obsługowe akumulatory do motocykli kwasowo-ołowiowe, np. Exide Conventional z gamy Motorbike & Sport, które sprawdzą się w starszych pojazdach, pozbawionych dodatkowego wyposażenia. Choć ustępują one najnowocześniejszym technologiom, to nadal pozostają solidną i sprawdzoną alternatywą, idealną do mniej wymagających zastosowań. Dla koneserów starszych motocykli z zachowaną jeszcze instalacją 6-woltową, ten typ akumulatora staje się wręcz niezastąpiony. Jego mocną stroną jest cena – klasyczne obsługowe akumulatory kwasowo-ołowiowe są zazwyczaj najtańsze.

Pamiętaj, że…

Jest jeszcze jeden typ akumulatorów do motocykli i pojazdów sportowych, to akumulator wykonany w technologii litowo-jonowej, np. Exide Li-Ion. Jest ultralekki (nawet 80% lżejszy od akumulatora kwasowo-ołowiowego), ma bardzo niski stopień samorozładowania, co jest szczególnie ważne dla powodzenia rozruchu po długich okresach przestoju i może być montowany w różnych pozycjach (np. odwrócony o 180 stopni), zapewniając przy tym najwyższy poziom bezpieczeństwa użytkowania. Ten nowoczesny akumulator stosowany jest np. w pojazdach sportowych, w tym w bolidach.